Weet iemand een recept met worcestersaus of appelciderazijn? wel een hoofdgerecht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Honing-sherrymarinade voor vlees, kip en vis;

1 volle eetl. honing,
2 eetl. medium sherry,
1 eetl. appelciderazijn,
2 eetl. zonnebloemolie,
1 geperste teen knoflook,
verse rozemarijn (of gedroogde),
vers gemalen peper.

Lekker marineren en het liefst een nachtje in de koelkast.
Ook lekker om gamba`s in te marineren trouwens.
Kan gebraden, gebakken, in de oven, onder de grill en op de BBQ.

Pikante marinade voor vlees en kip;

2 eetl. worcestershiresauce,
2 eetl. olijfolie (of zonnenbloemolie)
1 gesn. rode peper (zonder zaadjes),
2 teentjes knoflook,
1 eetl. rode wijnazijn.

Dezelfde bereidingswijze als boven.

Appelciderazijn is trouwens ook lekker in de rode kool en elimineert de kookgeur van kool als je wat aan het kookwater toevoegt. Bij veel soorten groenten is het ook een smaakverbetering om er een theel.van bij het koken toe te voegen. Ik rasp ook vaak verse gember, doe dit in een glazen potje en dek het af met appelciderazijn. Het is zo nog een tijdje houdbaar in de koelkast en lekker om in een wokschotel mee te bakken.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Beide zijn erg lekker om een dressing van te maken voor een maaltijdsalade. Ze smaken wel totaal anders.
Wil je een iets pittige dressing, gebruik dan de worcestersaus met eenvoudig wat olijfolie en wat peper.
De appelciderazijn geeft een zoete smaak, maar is ook heerlijk met enkel iets olie en peper.
Natuurlijk kan je volop variëren.
De worcestersaus-dressing doet het erg goed bij kip (evt. in de salade) en de appelcider smaakt weer heerlijk moet iets met noten en blauwe kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appelciderazijn maakt inderdaad heerlijke dressings, die een salade meteen een stuk interessanter maken dan met een dressing van gewone azijn. +1
Ja! Mijn vriends specialiteit:

Zoetzure kip
saus
1,5 dl azijn, 9 el suiker, 4 el worcestershiresauce, 2 el ketchup, 2 el ketjap, 1 tl zout

kipfiletblokjes aanbakken (ongeveer 1 filet pp) , dan uit de pan, grove stukken stoplichtpaprika roerbakken (alledrie), met een stuk of 8 in vieren gesneden sjalotjes, 2 tenen knoflook, als dat beetgaar is de saus erdoor (goed schudden om de suiker te laten oplossen) en op het laatst een klein blikje ananasstukjes met siroop en al en een beetje binden met maizena. Eten met zilvervliesrijst, jammie! Brand je tong niet, want door de suiker en het vocht in de ananas kan het eea heel heet zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat het een keer maakt, geef je dan je reactie? Ben heel benieuwd of je het net zo lekker vindt als wij...
Beef Stroganoff is een echte aanrader, mits goed bereid. Hierbij gaat worcestersaus.

Even op de site van Masterchef Australia kijken voor een goed recept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalkoen kebabs
Ingrediënten:

* 2 teentjes fijngehakte knoflook,
* 0.5 fijngehakte ui,
* sap van 2 limoentjes,
* 2 eetl Worcestershiresaus,
* 0.5 fijngehakte rode chilipeper,
* 1 eetl bruine basterdsuiker of rietsuiker,
* 2 eetl lichte sojasaus,
* handvol verse munt- en korianderblaadjes,
* 450 g kalkoengehakt of eventueel kipgehakt.

Doe de knoflook,ui,limoensap,Worcestershiresaus,chilipeper,suiker,sojasaus en munt- en koriander in blender (of keukenmachine) en mix tot een mooi glad mengsel.
Doe over in een kom,voeg het kalkoen- of kipgehakt toe en meng goed door elkaar.Zet dit mengsel in de koelkast gedurende een paar uurtjes om op te stijven.
Leg in de tussentijd satèprikkers in een laagje water,zodat ze niet verbranden en aan het vlees blijven plakken.
Neem een kleine handvol van het gehaktmengsel en knijp dit om de satèprikker in de vorm van een kebab,ga zo door tot het mengsel op is.
Bak de kebabs onder een hete grill of in een grillpan op hoog vuur gedurende 6-8 minuten,regelmatig omdraaien zodat ze gelijkmatig garen en bruin worden.
Lekker met zelfgemaakte pindasaus en/of knoflooksaus.

Worcestershiresaus is ook erg lekker in een zelfgemaakte whisky-cocktailsaus,Bloody Mary,verse tomatensoep of gewoon in een glas tomatensap met tabasco en zwarte peper.

Appelchutney met appelciderazijn,lekker bij varkensvlees,rode kool,oude kaas,plakjes beenham of fricandeau enz...
Ingrediënten:
* 1.5 kg kookappels (bijv:goudrenet),geschild en in blokjes,
* 750 g rietsuiker,
* 500 g rozijnen,
* 2 middelgrote uien,in blokjes,
* 2 theel mosterdzaadjes,
* 2 theel verse geraspte gemberwortel,
* 1 theel zout,
* 700 ml appelciderazijn.

Dit recept is genoeg voor ca. 1 kg en lang houdbaar,doe het daarom nadat het is afgekoeld in schone,gesteriliseerde,droge jampotjes.Ook leuk om cadeau te geven.

Doe alle ingrediënten in een grote zware pan,ik gebruik een braadpan.Breng het mengsel aan de kook op een middelhoog vuur,zet het vuur wat lager en laat alles,zonder deksel,onder regelmatig roeren gedurende 30-40 minuten stoven of tot je een mooie,dikke chutney hebt.
Haal de pan van het vuur,laat afkoelen en doe de chutney over in de jampotjes.