Hulp bij het bakken van een taart

We zijn een taart aan het maken van 2 cakes, botercreme en fondant. Hoe krijg je het best een zo plat mogelijke cake. En niet met een ronde bovenkant. Of wordt deze altijd plat gemaakt door het afsnijden van de ronde "kop"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Om een mooie platte cake te krijgen moet hij zo gelijkmatig mogelijk rijzen, en dat gaat beter naarmate de temperatuur lager staat. 150 graden is - zeker in een heteluchtoven - meestal genoeg. Dan wordt-ie ook niet zo bruin, maar dat maakt voor een basiscake die helemaal versierd moet worden niks uit.

Een beetje bollen zal hij echter altijd, TENZIJ je hem bakt in een dicht bakblik met deksel. Dat luistert echter wel heel erg nauw. Dat wat net effe te bol is, kun je er inderdaad prima afsnijden en lekker opsnoepen.

Nog een andere tip : Snij de cake door, smeer de vulling op de onderste plak, en druk de bovenste plak er OMGEKEERD bovenop. Dus met de bolle kant naar beneden. Meestal druk je dan ook mooi de vulling naar de buitenkant, zodat je die netjes glad af kunt strijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, dat is nog wel eens lastig, Met marsepein (wat ik persoonlijk niet lust) is dat beduidend makkelijker.
Heb je echt suikerdeeg ? Want fondant is natuurlijk vloeibaar en moet dan netjes stollen, en dat is mij persoonlijk nog nooit gelukt. Ik krijg het meestal het mooist er op als ik op de bovenkant gewoon een cirkel leg,en een lange reep snij voor er omheen. En dan gewoon met een warme natte vinger de naad zo onzichtbaar mogelijk wegstrijken. Misschien heb je hier ook iets aan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet ik wel de link er bij zetten natuurlijk....
http://cakecentral.com/articles/105/mmf-how-to-decorate-cake-marshmallow-fondant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de fondant er mooi op te krijgen kan je het beste eens kijken naar Cake Boss op Discovery. Ik probeer altijd een zo groot mogelijk semi rond stuk te rollen, en daarna losjes op de cake te leggen (cake eerst insmeren met dun laagje botercreme), daarna kan je hem gladduwen tegen de rand en ongeveer 4 inkepingen maken (soort driehoekvorm) zodat je de uiteinden tegen elkaar aan kan duwen. Een beetje onduidelijk, sorry. Als dat lukt kan je er overheen bijvoorbeeld een figuurtje plakken of iets dergelijks, maar dat hoeft niet perse als je dat werkje secuur doet valt het bijna niet op.

Andere antwoorden (3)

Bovenkant wordt altijd bol die moet je afsnijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had hem omgekeerd kunnen storten, zodat de bodem aan de bovenkant ligt. Dat kan alsnog om een mooie bruine bovenkant te hebben. Snijd daarvoor de bovenste bobbel eraf zodat het een rechte plak wordt en leg die onderop. Zet de bodem nu met de gebakken kant er boven op.

Toegevoegd na 23 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=uzBAh7mWSvY&feature=related

Hier kan je zien wat ik bedoel.
amc
13 jaar geleden
Alle voorgaande tips zijn goed.
Ik heb nog een kleine toevoeging.
Bij speciaalzaken voor kookgerei (of bij de IKEA = goedkoper!) hebben ze een speciaal ding om je cake netjes en strak te kunnen snijden. Het ziet eruit als een soort zaagje met een staaldraadje ertussen.

Heel handig voor dit soort gevallen!