Als water kookt, is het dan precies 100 graden celsius?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.8K

Antwoorden (8)

Niet exact 100,00000 graden celcius, maar het komt wel in de buurt. Alleen zuiver water kookt bij exact 100 graden, dat is dan ook de definitie die meneer Celcius aan 100 graden heeft gegeven: de temperatuur waarbij water kookt.
Water uit de kraan is niet zuiver en zal dan ook een iets ander kookpunt hebben.

Toegevoegd na 52 seconden:
Die 100 graden geldt ook alleen als de druk precies 1 bar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de luchtdruk speelt ook een rol (des te lager de luchtdruk des te eerder het water kookt) en de de zuiverheid van het water ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,

Het kookpunt is ook in sterke mate afhankelijk van de luchtdruk. Bij hogere luchtdruk is de benodigde temperatuur om water te laten koken hoger (denk aan de snelkookpan). Bij lagere druk is de benodigde temperatuur ook lager.

Toegevoegd na 3 minuten:
Plaatje komt van wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat hangt van een aantal factoren af waaronder de omgevingsdruk. Hoe lager de druk des te eerder kookt water.
Je kunt water dus al laten koken bij kamertemperatuur door de druk te verlagen. Of pas bij een hogere temperatuur onder druk bijv. in een koelsysteem van een auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om mezelf aan te sluiten bij de bovenstaande antwoorden. Het is zelfs mogelijk om water te laten koken bij kamertemperatuur. Als je nog op school zit zou je eens aan je leraar kunnen vragen of hij een bakje water onder een vacuümstolp wil zetten. Dan zul je zien dat het water bij een hele lage druk gaat koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, water kan ook 120 graden worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, water wordt boven de 100 graden celcius gasvormig.
Nee, juist als het al een beetje aan het koken is , is het 100°C.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je in nederland een pannetje water opzet om een ei te koken is het toch wel bij benadering 100 graden celcius als het kookt.

Ga je straks in de voorjaarsvakantie skieen in
Zwitserland en je wilt daar een eitje koken op 3000 m hoogte moet je er rekening mee houden dat je water bij ca 90 graden al kookt (en dan wordt het dus ook niet meer warmen, als het kookt is dat de temperatuur waarbij het staat te verdampen).

Het koken van je ei duurt dan echt langer.

zie bijgeleverde link waar ze dit ook beschrijven als je water wilt steriliseren door het te koken

Toegevoegd na 1 minuut:
tussen haakjes moet natuurlijk zijn: dan wordt het niet warmer meer, of beter gezegd, dan wordt de temperatuur niet hoger meer