wat kun je doen als je jam hebt gemaakt, maar die te dun is uitgevallen?

hoe kan ik de jam wat dikker maken of is er niets meer aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
64.8K

Antwoorden (7)

Doe te dunne jam in de yoghurt, superlekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er toetjes van maken, door de yoghurt of vla doen, ijsjes van maken, maar je kunt er ook extra gelatine aan toevoegen, dan wordt het dikker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt gelatine aan de jam toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het nog eens proberen op te koken met een schepje marmello erdoor, als het dan afgekoeld is, is het wel stijf.
Marmello koop je bij de meeste reformzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan het ook met geleisuiker? die heb ik nog staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan ook wel, alleen heb je dan kans dat het veel zoeter wordt dan eerst de bedoeling was..
Op dikker brood smeren ;-)

Maar nu serieus je kan hem natuurlijk voor toetjes of pannekoeken gebruiken, maar ook voor het opmaken van taart, cupcakes en koekjes! Daarnaast zitten we midden in het wild seizoen dus je kan hem ook gebruiken in sauzen of bij het maken van een wildpate! Ook kan je hem natuurlijk gebruikken voor de kerst als vulling in bonbons of bij het dessert met ijs of kaas of eventueel een sla dressing!

Wil je nou echt gewoon dikkere jam verdeel dan 1 potje van de jam over een aantal bakjes en probeer hem op evenveel andere manieren dik te krijgen ( wel goed noteren en afmeten zodat je het later kan vergroten)

Succes en experimenteer (met de jam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog eens aan de kook brengen :extra suiker en 'pectine' toevoegen.

Toegevoegd na 3 minuten:
uit wiki :
Pectine vormt in een zuur milieu bij verhitten met suiker een gelei en wordt als zodanig gebruikt als een verdikkingsmiddel. De bekendste toepassing hiervan is in jam. De meeste vruchten bevatten meestal onvoldoende pectine om een voldoende stevige jam te geven. Appel, pruim en sinaasappel bevatten relatief veel pectine en kersen en aardbeien vrij weinig. Kweepeer daarentegen bevat veel pectine. Vroeger moest daarom de jam door lang koken ingedikt worden. Tegenwoordig wordt bij het koken pectine toegevoegd. Ook zit het in geleisuiker, dat onmisbaar is bij het maken van jam uit vruchtensap.

Pectine wordt gebruikt in hoestsnoepjes, omdat het de bovenste luchtwegen met een laagje bedekt en het kriebelen tegengaat. Het middel zit ook in drop.

Soms wordt pectine als verdikkingsmiddel in yoghurt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het gewoon weer verwarmen en extra gelei suiker aan toevoegen. Dit is bij uitstek geschikt om jam mee te maken. De verhoudingen suiker-vruchten staat zelfs op het pak om er jam mee te maken.
Je kan er beter geen gelatine bij doen omdat dat meer bedoeld is om pudding mee te maken.
Gewone suiker kan wel, maar geleisuiker is veel effectiever.