Hoe maak je een chocotruffel taart?

Je kent ze wel een hele machtige chocotaart met een knisperige koek aan de onderkant. En zon lekkere chocolade taart. In de super zijn er geen zelfmaak pakken van zoals bij appeltaart. Heeft iemand zon recept? Mijn schoonouders vieren hun verjaardag zondag en wil er een maken :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (4)

ingrediënten:
70 gram bloem
2 el cacaopoeder
70 g witte basterd suiker
4 eieren
80 gr gesmolten boter
zout

450 gram pure chocola
500 ml room
6 eigelen
70 gr witte basterd suiker
bereiding:
Bloem en cacaopoeder zeven
Suiker en eieren kloppen totdat het mengsel lichter van kleur wordt en ongeveer verdubbelt in hoeveelheid.
Spatel hier bloem, cacao, boter en een snufje zout doorheen.

Giet het mengsel in een springvorm en zet het 25 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven.

In de tussentijd maak je de truffelvulling:
Smelt de chocolade au bain marie
Klop eigelen en suiker ook au bain marie net zo lang tot het dik en romig is (duurt ong 5 minuten)
Spatel de slagroom er doorheen en klop nog een minuut of 5 door. Laat afkoelen en zet in de koelkast om wat op te stijven. Niet te lang, anders is het te hard om verder te verwerken. Maximaal een half uur.

Als de taart klaar is en afgekoeld, snijd je hem met een broodmes voorzichtig horizontaal in tweeën. Leg de onderste helft terug in de springvorm en strijk er een laag truffelvulling overheen. Leg daar de andere helft bovenop en bedek ook die met de truffelvulling. Zet de taart nu in de koelkast om verder op te stijven.
Voor het serveren kun je er nog wat cacao overheen stuiven, dan ziet het er ook nog heel mooi uit. Kleine stukjes serveren want de taart is behoorlijk machtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx!!
Chocolade truffeltaart.

Ingrediënten:

VOOR 10 PERS.

boter, om in te vetten

55 g lichtbruine basterdsuiker

2 eieren

25 g bloem

25 g cacao

50 ml koude, sterke zwarte koffie

2 el cognac

Toplaag:

600 ml slagroom

425 g pure chocolade,

gesmolten en afgekoeld

cacao, ter decoratie

poedersuiker, ter decoratie

bereiding:

1 Verwarm de oven voor op 220 "C. Vet een spring vorm van 23 cm doorsnee licht in met boter en bekleed hem met bakpapier. Klop de suiker en eieren in een vuurvaste kom boven een pan heet water lichtgeel en schuimig. Zeef de bloem en cacao boven een andere kom en spatel ze voorzichtig door het eimengcel. Giet het mengsel in de springvorm en bak het 7-10 minuten in de voorverwarmde oven, of tot de taart gerezen is en stevig aanvoelt.

2 Laat de taart afkoelen op een rooster. Was en droog de springvorm en leg de afgekoelde taart er weer in. Meng de koffie en cognac en strijk ze met een kwastje over de taart.

3 Klop voor de toplaag de slagroom tot zachte pieken. Spatel er voorzichtig de afgekoelde chocolade door. Giet het mengsel op de taartbodem en zet 4-5 uur in de koelkast om op te stijven.

4 Zeef ter decoratie cacao over de bovenkant en haal de taart voorzichtig uit de vorm. Leg er smalle repen bakpapier over en zeef daartussen banen poedersuiker, zodat er een gestreept patroon ontstaat. Snijd voor het serveren de taart met een warm mes in punten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bekijk deze video eens:

http://www.taart-bakken.nl/koken_recepten-chocolade-truffeltaart.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks!! Wat een werk eigenlijk hihi..
Chocotruffel taart;

Snel, gemakkelijk en lekker!

150 gr. verkruimelde koekjes zoals; digestive of bastogne
50 gr. gesmolten boter.

250 ml. slagroom, ongeslagen,
275 gr. pure chocolade.

Verder;
1 springvorm van 18 cm diameter
bakpapier,
evtl. witte chocolade om te decoreren.

Beboter de vorm en beleg met bakpapier. klem een stuk papier tussen de bodem en de rand van de vorm en knip een reep af die je op de rand plakt, zo heb je geen vouwen.
Meng de fijn gemalen koekkruimels goed met de gesmolten boter en druk ze plat op de bodem v.d.vorm.
Zet even in de koelkast om stevig te worden.

Breek de chocolade in stukjes en breng de slagroom al roerend, zachtjes aan de kook. Giet deze heet over de chocolade. Roer dit door tot de chocolade helemaal gesmolten is en een mooi geheel is geworden. Schenk de vulling in de springvorm boven op de bodem en strijk hem glad. Laat afkoelen en zet hem in de koelkast om op te stijven.
Na het opstijven kan je hem decoreren met een laag witte geraspte chocolade. Als teken van liefde voor hen kan je uit papier een hart knippen en dit op de witte laag choko leggen en opvullen met bruine geraspte chocolade, daarna voorzichtig het papier er weer af halen.

Hij is supermakkelijk en oh zo heerlijk! Als je een grotere vorm gebruikt van bijv. 22 cm, dan kan je gewoon de vulling verdubbelen en wat meer koekjes/ boter gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je hoeft eigenlijk de bodem niet met meer koekjes/boter uit te breiden, want het is wel genoeg, maar als je hem dikker wilt kan het wel. In elk geval een leuke dag toegewenst.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Dit recept klinkt wat makkelijker :)
Chocadetruffeltaart:
Allermakkelijkst en allersnelst:
Naar multivlaai gaan en er een kopen (;