Vers gemaakte botercreme kun je nog een week tot twee weken bewaren in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de koeling lukt het wel tot een dag 18 zelf vind ik het we lekkerder als het vers is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen boter en botercreme is de lucht die erin is geslagen. Je zou verwachten dat dit weinig verschil maakt, maar boter is erg gevoelig voor oxidatie, die plaatsvindt bij blootstelling van onverzadigde vetzuren aan zuurstof: de lucht die je erin hebt geslagen. De boter wordt ranzig.

Dit betekent niet dat de boter niet meer te gebruiken is. Omdat het een water-in-vet oplossing is, met verder weinig toevoeging, is het bederftechnisch gezien heel lang houdbaar. Er zullen zich geen bacteriën of schimmels op gaan voortplanten.

zelfgemaakte botercreme, is dus net zo lang houdbaar als de boter waarvan je hem hebt gemaakt, maar wordt véél sneller ranzig. Het verschil is al merkbaar na 2 dagen. Of hij dan nog "goed" is, is dus een kwestie van smaak, maar over het algemeen moet je hem wel binnen een week consumeren.
Maak dus kleine hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt de creme ook invriezen, dan is hij langer houdbaar.

als je de creme uit of in de koeling bewaard dan merk je vanzelf als hij bedorven is.

Toegevoegd na 1 minuut:
als je de creme later weer bewaard, even au baine marie verwarmen en weer luchtig kloppen met een mixer.

Toegevoegd na 2 minuten:
bewaard is een foutje, dit moet zijn verwerkt