Ik wil graag eens aparte recepten uitproberen. De gewone recepten ben ik op uitgekeken. Ik hou niet van zoet en zout gemengd. Wie heeft tips?

Toegevoegd na 34 minuten:
Ps buitenlandse recepten vind ik heel leuk zoals harira, maar ook een slasoep ofzo. Op smulweb kijk ik wel, maar vind daar niet heel veel geweldigs tussen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Mijn eerdere antwoord op de vraag "wat te eten in de wintermaanden" is hier denk ik ook wel van toepassing:

komkommerstamppot!

aardappels schillen, en in stukjes snijden. Water koken, en aardappels erin (pas als het water kookt, zo worden ze echt kruimig) De komkommer in de lengte halveren, en met een lepel van de pitjes ontdoen. In dunne plakjes of julienne (reepjes) snijden of raspen. Beetje zout erop, en in een zeef uit laten lekken. Rasp een winterpeen. Snijd een chorizo-worst in stukjes.
als de aardappels gaar zijn afgieten, en lekker stampen. winterpeen erin, bakje verse roomkaas met kruiden, en een scheutje yoghurt. Stevig doorroeren. als laatste de komkommer en de chorizo erdoor roeren.
Op smaak brengen met peper en zout, en dan: Heerlijk winters genieten, terwijl je met een zuid-europees tintje vooruitblikt op de zomer die je te wachten staat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Misschien kun je eens op smulweb.nl kijken.
Of anders de website van the food network, maar die is wel in het engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier staan heel veel recepten op.
hoop dat je er wat aan hebt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een recept wat ik een keer ontdekt heb en wat ik zelf wel redelijk apart en lekker vind, is veldsla met bietjes, makreel en mosterd.

Zie hier het complete recept:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=546602&rq=makreel+biet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou persoonlijk is op google gaan zoeken naar buitenlandse recepten bijv. indanees af africaans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spaghetti Bolognese zoals mijn mam die maakte:

Ingrediënten:
- Olijfolie
- 1 Ui
- 2 teentjes Knoflook
- 500 gram Gehakt
- 1 blokje rundvleesbouillon
- 1 pak gezeefde tomaten (van LeBelle)
- 500 gram spaghetti
- 1 blokje groentenbouillon
- 1 plant Peterselie (te vinden bij groente en fruit)
- 1 plant Basilicum (te vinden bij groente en fruit)
- 1 blikje tomaten puree (zo'n kleine ronde)
- 1 eetlepel suiker
- geraspte parmesaanse kaas

Bereiding:

* Versnipper het ui, pluk de peterselie blaadjes los, en knip de basilicum blaadjes in kleine stukjes. Gehele plant gebruiken

* Verwarm wat olijfolie in een pan, voeg de uiensnippers toe, en pers de teentjes knoflook met een knoflookpers. Bak dit zachtjes totdat de ui glazig is of licht verkleurd. (Fruiten)

* Voeg de gehakt toe en roerbak dit tot het gehakt gaar is.

* Giet de gezeefde tomaten over het gehakt en verkruimel het blokje rundvlees boullion. Strooi de peterselieblaadjes en basilicum snippers hierbij Even goed roeren en dan 20 minuten laten pruttelen op zacht vuur.

* Doe de groentenboullion en een paar scheuten olijfolie, de olijfolie zorgt dat de spaghetti niet gaat plakken als je hem afgiet, in een pan met water. Kook hierin de spaghetti tot hij bijtgaar is.

* Voeg de tomaten puree toe aan het pruttelende gehakt en laat dit weer zo'n 15 minuten door pruttelen op zacht vuur.

* Tot slot, giet de spaghetti af, en serveer het op een bord met daarover de bologonese saus (het gepruttelde gehakt) en wat geraspte kaas.

Smullen maar!

Toegevoegd na 38 seconden:
een stapje vergeten: als de saus klaar is met pruttelen: een eetlepel suiker toevoegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
tenzij je niet houdt van zoet en zout, dan moet je de eetlepel suiker gewoon weglaten :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da's geen bolognese ... dat is gehakt/tomatensaus ...
in bolognese zitten spekjes, gehakt, WORTEL en tomaat. En dat moet uren pruttelen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, vind je dit geen waardevol antwoord omdat ik de naam van het recept beter had moeten onderzoeken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je spaghetti met tomatensaus apart? Samen met chili con carne was dat een van de eerste dingen die ik leerde klaarmaken, en volgens mij velen met mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, ik vond dit wel apart, vooral de bereiding en ingredienten. Van alle spaghetti bologneses die ik heb gehad vind ik deze het lekkerst.
Volgens mij hoef je niet per se een wereldvreemd gerecht te nemen om een apart gerecht te hebben. Je kunt ook oorspronkelijke gerechten ietwat aanpassen.
Een heel aparte pasta ovenschotel die nu eens niet 'Italiaans ' is;

500 gr. shoarmavlees,
500 gr. prei,
pasta voor 4 personen ( maakt niet uit welke soort),
1 blikje champignonsoep (470 ml),
150 gr. geraspte jonge kaas,
zout en peper.

Kook de pasta.
Bak in een koekenpan het shoarmavlees lekker bruin.
Was de prei goed en snijd er dunne ringetjes van.
Als de shoarma bijna gaar is de prei nog 5 min. zachtjes
meebakken.
De champignonsoep erbij doen en een half blikje water.
Het geheel al roerende warm laten worden.
Naar smaak peper en zout erbij doen.
Ondertussen is de pasta gaar, deze afgieten en even afspoelen met koud water.
Doe nu de pasta in een ingevette ovenschaal en verdeel de inhoud van de koekenpan erover. Strooi dan de geraspte kaas erover.
Het geheel ca. 10 min. in een voorverwarmde oven op 200 graden C. bakken.
Lekker met een frisse salade!
amc
13 jaar geleden
Kijk eens bij de Engelse recepten, daar staat veel lekkers bij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kip tandoori, appelflap met slagroom erin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het eens met de surinaams/hindoestaanse /Indiase keuken!

surinaamsekeuken.web-log.nl

De enige echte recepten