Is sojasaus een goede vervanger voor zout?

Ik lees in een recept:

"Als je liever niet te veel zout gebruikt in de keuken, kruid het rundvlees dan enkel met peper. Blus de pan na het bakken met sojasaus en giet dit over het vlees. Een gezond en lekker alternatief."

Ik dacht altijd dat er in sojasaus veel zout zit, vandaar mijn vraag: is sojasaus een gezonde vervanger van zout?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.4K

Het beste antwoord

Met het gebruik van sojasaus zul je zout nooit compleet vervangen. Simpelweg omdat sojasaus zout bevat. Het verschilt alleen wel per saus hoe hoog het zoutgehalte is.
Meestal bevat sojasaus zo'n 5% natrium.
Gewoon zout bevat zo'n 40% natrium.
Natrium-arm zout bevat meestal zo'n 10-15% natrium.

Wanneer je je dus afvraagt of sojasaus een goede vervanger is, moet je eerst kijken naar de hoeveelheid sojasaus die je gebruikt in vergelijking tot zout.
Om een biefstukje te kruiden met gewoon zout heeft 90% van de mensen aan 0.5 gram al teveel (dat is een flinke mespunt). Dat betekent dat je voor een evengrote hoeveelheid zout 4 gram sojasaus mag gebruiken. Dit is minder dan een eetlepel! In ieder geval niet genoeg om een pan mee af te blussen.

Wanneer je sojasaus vergelijkt met natrium-arm zout wordt het zelfs amper een theelepel sojasaus die je mag toevoegen.

Technisch gezien, is het dus onzin sojasaus te gebruiken in plaats van zout, omdat het onwaarschijnlijk is dat je meer dan een halve gram zout gebruikt om je stukje vlees op smaak te brengen, evenals het onwaarschijnlijk is dat je met slechts een eetlepeltje sojasaus je pan afblust.

> De gezondste variant is dus natrium-arm zout <

Wanneer je een deel van dit zout wilt vervangen, raad ik je aan het vlees voor het bakken licht te zouten, plus een klein beetje suiker (ook een smaakversterker, en minder schadelijk voor je lichaam) Deze twee componenten zorgen ervoor dat tijdens het braden de maillardreactie (bruinen van het vlees, caramelisatie, maar dan zijn er ook eiwitten, zouten, enz. bij betrokken) heviger plaatsvindt. Dat zorgt voor meer smaak aan je vlees.

Als extra smaak kun je, in plaats van bijvoorbeeld mayonaise, knoflook poffen. Dit kun je doen door de knoflook 3 kwartier met schilletje en al in een hete oven te leggen (als hij toch al aan staat). Hierna kun je de knoflook als een sausje uit het schilletje spuiten. Is niet scherp meer, maar heerlijk zacht en hartig.
Of een halve minuut op de hoogste stand in de magnetron, ook met schil en al, en vervolgens met een scheutje olijfolie flink stampen tot een sausje.
Zo maak je verder zoutgebruik overbodig.

Succ6 ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zit behoorlijk wat zout in sojasaus.
Als je het gaat vervangen door zout, dan smaakt je biefstuk naar sojasaus. Het is de vraag of je dat wel wilt.

Je kunt beter minder zout op je vlees strooien, of Losalt kopen. In Losalt zit minder natrium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit onderzoek blijkt nu dat natuurlijk gebrouwen
sojasaus in de keuken een goed vervangmiddel
voor zout kan zijn, zonder de smaak aan te tasten.
Door het gebruik van
sojasaus is het mogelijk om het zoutgehalte
tot 50 procent te verminderen.
Fabrikanten kunnen zo voldoen aan de wereldwijd gestelde eisen voor minder zout in hun voedingsmiddelen
Dat sojasaus alleen geschikt zou zijn voor Aziatische gerechten gaat al lang niet meer op. Sojasaus past ook
perfect in Europese gerechten zoals soep, salades, vlees en vis. Ook voor vegetarische schotels is sojasaus een echte oppepper. Nog een tip: gebruik in je gerechten ook verse kruiden. Ze zijn gezond, bevatten geen calorieën en geven je eten extra pit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij rundvlees zou ik sojasaus i.p.v. zout gebruiken als ik er een indisch gerecht van wilde maken, dus lekker pittig of bij hachéé vlees. Dat zijn dan vleesgerechten waar je de pure smaak van het vlees toch al niet bij proeft vanwege de kruiden. Bij puur rundvlees zou ik het echt niet gebruiken omdat je dan de echte vleessmaak kwijt bent.

Sojasaus gebruik ik bv wél op gehakt en daar vervangt het inderdaad het zout. Het geeft de balletjes meteen een lekker bruin korstje, dus gezonder én krokanter