Heb je om cupcakes te bakken perse zelfrijzend bakmeel nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Antwoorden (3)

Nee. Je kan ook bloem gebruiken en bakpoeder los toevoegen. Hiermee wordt hetzelfde effect b
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan op welke manier je het wilt doen. Er zijn ook cupcake mixen te koop. Daar moet je gewoon wat melk en eieren oid bijvoegen. Er zijn zelfs complete mixen waar je alleen nog water aan toe moet voegen. Maar goed, dit is natuurlijk wel wat minder 'romantisch' dan als je echt lekker origineel authentiek zelf wilt frutten en bakken... ;)
Maar als het je alleen om simpel en snel te doen is, zou ik zeggen probeer dat eens. Ze zijn over het algemeen best binnen te houden.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou dan cupcakes van ander beslag moeten maken als cakebeslag. Het lukt ook met biscuitbeslag, dat is dat luchtige beslag waar bijv. slagroomtaart van gemaakt wordt.
Biscuitbeslag;
5 eieren met 150 gr. suiker en vanillesuiker mixen met de beslagkom geplaatst in een bak warm water. Klop tot alle suiker echt opgelost is en je hem niet meer hoort of voelt.
Je hebt nu een dikke schuimige massa gekregen.
Hoe langer je klopt, hoe luchtiger het deeg wordt.
Meteen daarna 125 gr. gezeefde bloem met 25 gr. maizena en een snufje zout in gedeeltes door de eiermassa scheppen tot er geen ei meer te zien is. Denk er wel om dat je niet teveel schept, want dat haalt de lucht er weer uit en niet roeren!
Het deeg meteen overdoen in de vormpjes en bakken in een voorverwarmde oven van 180 graden C.

Toegevoegd na 3 dagen:
Je kunt natuurlijk ook gewone bloem nemen en dit vermengen met een beetje bakpoeder of een pak cakemeel nemen als je geen zelfrijzend bakmeel hebt.
Je doet dan gewone bloem in een zeef en schept er voor 150 gr. bloem>1 theel. bakpoeder bij. Dan zeef je het samen in een kom en schept het beetje bij beetje, afwisselend met wat vocht door de luchtig geklopte suiker en eieren. Bakpoeder zorgt voor de luchtigheid en daardoor rijst het deeg. Het zit ook door zelfrijzend bakmeel.
amc