welke 'bijlagen '(groenten/ aardappels) eet je bij wild zwijn ?

we krijgen zaterdag vrienden te eten en in een aanval van verspilling kochten we vleed van het wilde zwijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13.1K

Het beste antwoord

Dat kunnen zowat alle wintergroente zijn, maar je kunt ze wel extra feestelijk klaarmaken: bv. spruitjessoufflé, gecarameliseerde witlof, boontjes met een plakje spek eromheen. Voor wat betreft aardappels, zou ik kiezen voor in de oven gebakken aardappel(blokjes) met rozemarijn (en een beetje knoflook).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Boontjes, stoofpeertjes of maiskolven.
Als aardappels lekkere diepvries aardappel kroketjes voor in de oven en/of gebakken aardappeltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
witlof is volgens mij ook wel lekker erbij
anneliez
13 jaar geleden
Bij wild smaakt 'zoetige' groenten erg lekker.
B.v. rode kool, stoofpeertjes, cranberry saus.
Verder kun je er aardappelpuree of pastinakenpuree bij doen. Spruiten doen het ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TAMME KASTANJES
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk met een kransje van bospaddenstoelen (eekhoorntjesbrood-hanekam-morielje-boleten) , met zure room.
Of zoet: gedroogde pruimen , veenbessen,bosbessen in rode wijn , druifjes , abrikozen moes , appelmoes , gestoofde peertjes , rode bietjes....
Ardens : met geneverbessen ,veel sjalot en ui , spek ,donker trappistje ( en mijn geheim een bruine boterham met honing laten meestoven)
Klassiek : princesseboontjes , kool - savooi-spruit , witloof artisjok.
Koud: postelein , veldsla rode sla etc in een mosterdsausje.
Exclusief : palmhartjes taugé en indien verkrijgbaar : West-Vlaamse hoppescheuten (wel duur)

Aardappelen : aardappelpuree aardappelkroketjes frietjes allumettes ,rosti,aardappelnootjes.
Maar ook bruine rijst , couscous of gierst.
Hieronder nog een Ardeens receptje

Toegevoegd na 9 uur:
Couscous of gierst vraagt wel heel veel jus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij wild vind ik een aardappel-knolselderijpuree altijd heel lekker smaken. De knolselderij geeft een kruidig, zoetig smaakje aan de puree en het is veel lichter verteerbaar dan puree van alleen aardappelen. Dat is fijn bij wild, want daar heb je meestal zware saus (en wijn!) bij.

Maak aardappelpuree zoals je gewend bent (of extra luxe met room en een eidooier erdoor geroerd). Stoof apart 1 knolselderij (geschild en in blokjes) in een bodempje water, bouillon, melk of room met wat zout gaar. De knolselderij fijnmaken met de staafmixer (de aardappelpuree niet! dan wordt het lijm) en mengen met de aardappelpuree tot een luchtig geheel. Op smaak brengen met peper en zout. Je kunt het eventueel overscheppen in een ingevette ovenschaal, bestrooien met paneermeel en vlokjes boter en gratineren in de oven (ca. 15 min. op 200 graden) voor een knapperig korstje.

Verder vind ik bij wild een kruidige saus lekker, bijv. lauriersaus:
Verwarm 1 el olijfolie in een pan en bak 1 ui, 1 teentje knoflook, 1 wortel en 1 stengel bleekselderij (allemaal fijngesnipperd) even aan.
Blus af met 200 ml wildfond, 200 ml rode wijn en 200 ml (kook-)room. Voeg 1 tl mosterd en 4 blaadjes laurier toe. Laat tot de helft inkoken. Zeef de saus en breng hem op smaak met zout en peper. Indien de saus te scherp is, voeg dan wat room of een klontje boter toe om te verzachten.

Erbij iets fris, bijv. in witte wijn gestoofde zuurkool.

Lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Gestoofde patinaak
* gekarameliseerde bospeen met verse fijngehakte bladpeterselie
* roergebakken (wilde) spinazie met sjalotjes
* in Calvados gestoofde appeltjes
* beetgaar gekookte spruitjes,daarna geroerbakt met gemengde paddestoelen
* gepofte aardappels uit de oven met een zure room-mierikswortel sausje
* zoetzure paprika

Recept zoetzure paprika:

* 4 rode en 4 gele paprika's,schoongemaakt en in brede repen gesneden,
* 3 tenen knoflook,gepeld en in ragfijne plakjes,
* 1 eetlepel suiker,
* 1 eetlepel balsamico azijn,
* 3 eetlepels witte wijnazijn,
* scheut goede olijfolie,
* zout & versgemalen zwarte peper.

Verhit de olijfolie in een hapjes- of braadpan,voeg de paprika toe en laat deze op een laag vuur smoren gedurende 10 minuten,af en toe omscheppen.
Doe de plakjes knoflook erbij en laat deze 3-4 minuten meesmoren.
Strooi de suiker erover en schenk de balsamico en de witte wijnazijn erbij,schep alles goed om en breng op smaak met wat zout en versgemalen zwarte peper.
Zowel koud als warm lekker.