Vermageren met een zoutloos dieet van kruiden

Lekker eten is een feest. Maar wat als de dokter zegt :”vanaf nu, zo weinig mogelijk zout op je menu”. Dan smaakt alles een beetje flets en hetzelfde. Gelukkig zijn er dan kruiden die je gerechten weer opfleuren en heel verrassend uit de hoek komen. Probeer het zelf maar. In de winter staan gedroogde kruiden paraat. In de lente zijn er verse blaadjes en bloemen. In de herfst staan de wortels ter beschikking. Een heel assortiment om een heel jaar door lekker en gezond te eten.

Engelwortel :
Engelwortel smaakt soms naar anijs. Dat hangt van de bodemgesteldheid en het klimaat af, waarin het kruid groeit.
Jong engelwortelblad komt, al dan niet geblancheerd, terecht in slaatjes en allerlei soorten soep. Best op het allerlaatste nippertje toevoegen, anders gaan er teveel waardevolle stoffen verloren.
Engelwortelzaden garneren rauwkostschotels erg subtiel. Je kan de zaden ook mengen met karwij, anijs, koreander en venkel.
In jam past ook een beetje fris, zacht engelwortelblad. Zeker rabarber en sinaasappelmarmelade komen nog meer tot hun recht met engelwortel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Door de smaken van de verschillende ingredienten goed uit te laten komen. En het gerecht nog meer smaak te geven met (verse) kruiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door kruiden en specerijen en door wat ve-tsin (behalve als je er erg gevoelig voor bent).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door kruiden te gebruiken (geen kruidenmixen waar zout/peper aan toegevoegd is).
Als je net begint met bijvoorbeeld zout weglaten, is het even wennen, maar het went echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle kruiden en specerijen die er in Nederland verkrijgbaar zijn kan je zo ontzettend veel, je zal versteld staan.. Met kruiden kan je als het ware een gerecht helemaal opleuken, maar ook ernstig verpesten, gebruik dus spaarzaam en experimenteer.
"Je moet je eten kruiden, en niet je kruiden eten"

Zoutloos voedsel kan je aan wennen. Ik gebruik al heel veel jaren bijna nooit zout, af en toe wat sojasaus (shoyu of tamarine van de reformzaak) en mijn kruidenkastje is altijd behoorlijk gevuld. Ook heb ik veel kruiden uit de tuin, zomers vers en het teveel droog ik aan een rekje in de kelderkast.

Voorbeeldje:
Aardappeltjes met 2 eetlepels gevijzelde mosterdzaad en paprikapoeder bakken of grillen, een eetlepel verse bieslook en peterselie vlak voor het serveren erover. Hmm!

Als je van pittig houdt kan je ook sambal gebruiken om je gerecht gemakkelijk wat meer 'spirit' te geven. Pas wel op dat veel sambals ook zout bevatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt tuinkruiden, als bieslook, peterselie of basilicum proberen of munt, al dan niet in pastavorm. Maar gebruik producten die zo min mogelijk geraffineerd zijn, zoals volkorenbrood, verse groenten en vlees en vis, als je die eet. Fabrieksvoedsel is namelijk ontdaan van allerlei 'lastige' stoffen die zowel goed voor je gezondheid zijn als smaak hebben maar de houdbaarheid en verwerkbaarheid lastiger maken.

Snipper eens een paprikaatje of een (rood) uitje door je eten. Doe eens iets geks met brandnetels, geiten- of schapenkaas. Experimenteer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel groenten kan je bestrooien met wat geraspte kaas, en dan even onder de gril schuiven, zoals bloemkool, broccoli ed. Een beetje in een droge pan geroosterde amandelschilvers (Baukje, bakafdeling) erover maakt het nog lekkerder.
Of je kan koude groenten als sperziebonen, snijbonen ed. verwerken in een salade met rode wijnazijn, zure room, of (als je daarvan houdt) mayonaise. Met wat plakjes cocktailaugurkjes en kleine blokjes komkommer is dat heerlijk fris.

Je went heel gauw aan zoutloos eten. Ik gebruik al jaren geen zout over gekookte groenten of aardappelen of rijst.
Eigenlijk alleen op een eitje....
En dat, overbakken met een plakje leerdammer, krijgt ook al geen zout....

De kruidenmengsels, zoals Provençaalse kruiden of Italiaanse keukenkruiden maken erg veel dingen erg veel lekkerder. Of met een goed curry-powder (niet die gele rommel, maar echte van bijv. Natco). Ook geroosterde paprikapoeder, dat een soort barbecue-smaakje geeft, is heerlijk, evenals chilipowder of de kruidenmix voor chili-con-carne, die je in zakjes bij de supermarkt kunt krijgen.
Een lekker knoflooksmaakje geven de zakjes, die je door boter moet mengen om kruiden- of knoflookboter te maken : daar dan nog wat fijngehakte peterselie overheen, en je krijgt straatstenen lekker....Als je dit door de spaghetti doet met dan wat verse tomaten, geroosterde uien, en het vlees/ham/vis naar jouw smaak (ik ben vegetarisch, dus daar niet helemaal in thuis), en evt. nog een verse teen knoflook erdoor, heb je ook een heerlijk maaltje.

Gewoon heel erg je neus gebruiken bij het koken : snuffel aan je kruiden terwijl je boven de pan hangt : als het lekkerder gaat ruiken, gaat het ook beter smaken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt goed +
ik zal eerst meer moeten weten.
mischien bent u wel allergiesch voor zout en peper.
dus dan is sambal ook geen optie.
het ligt eraan wat voor recept, maar maggie en bonenkruid doen wonderen. smakelijk