Hoe kan je de 'taaiheid' weg krijgen uit gedroogde Chinese paddenstoelen?

Ik heb ooit gedroogde paddenstoelen gekocht in een plaatselijk Chinees grootwarenhuis.
Een soort die je hier niet vers kunt vinden.
Op de verpakking staat : weken in water.
Maar toch blijven dat taaie onsmakelijke dingen.
Hoe te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.5K

Het beste antwoord

als het shiitakes zijn is een nacht in koud water en ongeveer20 minuten met warm water voldoende om ze zacht te krijgen. Steeltjes na weken verwijderen.

Tip. De gedroogde smaken beter dan de verse

Laat ze net onder water staan dus niet teveel. Het water heeft dan een heerlijk aroma . Gebruik het in je gerecht. Dat geeft die typische oosterse smaak .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de gedroogde zijn veel krachtiger van smaak en het weekwater is ook lekker om te gebruiken!!

Andere antwoorden (4)

Mu er, oftewel judasoor? In heet water geweekt zouden ze in 10 minuten redelijk zacht moeten zijn maar voor de zekerheid kun je ze het beste een dag van tevoren in de week zetten. Gebruik in ieder geval ruim water omdat ze door weken vier keer zo groot worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat inderdaad op 10 minuten weken in warm water....maar dan zijn ze schoenzoolzacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad langer weken, dan. Marleen is zelfs niet benauwd voor een paar dagen, zie ik net.
Gewoon langer weken in water. Het kan echt wel een dag of twee, drie duren voor de taaiheid helemaal weg is en de hele paddestoel zacht is geworden en bruikbaar. Smakelijk worden ze in mijn optiek echter niet. 't Zijn toch een beetje waterbommen dan, net als champignons uit blik. Maar in sommige gerechten kan dat best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch weken, liefst 24 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het shii takes zijn dan moet je ze zeker 20 min, weken in lauw water. Snijd de steeltjes er uit, want die blijven taai.
amc