Heeft invriezen en later weer ontdooien veel invloed op de smaak en structuur van verse kruiden?

Ik zit eraan te denken een deel van mijn verse kruiden in te vriezen, maar ik vraag me af of dat de moeite waard is. Sommig voedsel wordt door invriezen namelijk zo vies, dat ik het zonde vindt.
Hoe zit dat bij kruiden?
En als het erg verschilt per kruid: het gaat in dit geval om munt, peterselie, basilicum en koriander.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik droog ook alles, en gaat best goed, maar bijvoorbeeld de basilicum en koriander verliezen wel veel smaak. Bij munt is er echt geen smaakverlies!

Antwoorden (5)

Het ligt eraan hoe je de kruiden later verder wilt verwerken. Voor verse kruiden is het in ieder geval niet goed ze thuis in te vriezen. Door de niet al te lage temperatuur (hooguit -18°C) Vormen zich langzaam grote ijskristallen die de cellen kapotsnijden.
In industriële vriezers is de temperatuur rond de -40°C, waardoor zich veel kleine ijskristalletjes vormen, die de producten minder schade toebrengen.
Wanneer je je kruiden na het invriezen weer ontdooit, zullen ze in ieder geval niet meer lekker knapperig en fris zijn. Het aroma is wel bewaard gebleven.
Ze zijn op deze manier goed te gebruiken in soepen, sauzen, e.d. Maar in hun pure vorm, voor bijvoorbeeld salades zijn ze onbruikbaar geworden.

Kruiden die je wel goed kunt invriezen zijn de "harsachtige" en "droge" kruiden als rozemarijn en tijm.

Kortom: Invriezen kan heel goed, maar daarna zijn de kruiden slechts nog bruikbaar om te verwerken in soepen, sauzen, e.d. Voor salades onbruikbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als groenten , lukt het bij sommige kruiden beter dan bij anderen. Maar google op kruiden invriezen of bewaren en je komt allerlei tips tegen. Ook bewaren onder olie, of in zout is een mogelijkheid
anneliez
13 jaar geleden
Bij invriezen van kruiden gaat toch veel smaak verloren.
Drogen is daarom beter.
En peterselie hoef je eigenlijk niet in te vriezen.
Dat kun je het hele jaar door zelf kweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je de kruiden vroeg in de morgen oogst en direct verwerkt behoud je het best de smaak, als je ze gaat snijden gaat er echter wel wat de aroma verloren. Verpakken en zo snel mogelijk invriezen. Ik zou ze inpakken per verbruik hoeveelheid, een combinatie van verschillende kruiden kan naturlijk ook.

NOOIT ontdooien voor gebruik, dan gaat er veel smaak en aroma verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf veel kruiden in de tuin en ontkom niet aan invriezen. Vooral peterselie is ingevroren nog net zo lekker als vers. Je moet ze alleen niet van tevroren ontdooien maar bevroren door de sla strooien of bij de warme groenten doen.
Bega ook niet de fout door ze eerst te wassen, maar schudt ze goed uit. Zit er echt veel aarde door of zand, dan even snel afspoelen en heel goed drogen op keukenpapier en deppen ermee. Hoe droger ingevroren , hoe beter. Bij peterselie krijg je een perfect resultaat als je (alleen de gezonde delen)de blaadjes eraf haalt en in kleine plukjes in de keukenmachine doet. Fijn malen ( niet te fijn)en dan in diepvriesdoosjes doen. Als je het dekseltje erop doet, dit aan een kant losmaken, de lucht er zoveel mogelijk uitdrukken door op het dekseltje te drukken en het dekseltje dicht doen. Basilicum kan je het best invriezen door de bladeren er heel af te halen en in een ruime dieprieszak te doen tot hij goed gevuld is en dan af te sluiten. Je hebt dan een soort opgeblazen zak.
Laat die zak 24 uur invriezen en haal hem er dan uit.
Open de zak en duw de bevroren basilicum plat. De bladeren breken dan als een groen strooisel. Dat neemt minder plaats in in de vriezer. Heel handig zijn daarvoor die zip-lock diepvrieszakken. Je kunt dan gemakkelijk eruit nemen zoveel je nodig hebt, de zak weer dicht zippen en terug in de vriezer doen. Koriander en munt kan je net als de peterselie behandelen, alleen de koriander blijft niet zo mooi groen, die wordt donker van kleur.
amc