Wat is lekker om in de winter maanden te eten

wat eten jullie in deze tijd het liefst?
heb je een recept wat leuk is keer te maken en lekker is :) het in de winter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

weet niet met of voor hoeveel personen je bent dus moet je zelf de hoeveel heden bepalen,
maar een RUNDVLEES-STOOFPOT dat is echt een must alles in 1 pan op tafel
rundvlees reepjes of blokjes
bruin braden met zout en peper
toevoegen een scheutje kruiden azijn met water om te blussen te sudderen
met blaadje laurier
uien
knoflook na smaak
champions
wachten tot het vocht is verdampt niet alles dan
voeg je toe een zakje kleine voorgegaarde
krielaardappels

en een potje bruine bonen
voorzichtig roeren tot het warm is en als laatste voeg je uitgelekte zilveruien toe. en u kunt aan tafel en dat alles met maar 1 pan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Bonte bonen schotel. Gehakt, spekjes, kleine potjes bruine bonen, witte bonen en sperziebonen, twee kleine blikjes tomatenpuree, scheut ketjap, beetje bouillon in een wok mixen. Serveren met aardappelpuree. Snel klaar en smaakvol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pot witte bonen in tomatensaus en een pond gehakt.

Van het gehakt kleine balletjes draaien, model flinke soepbal, en die even braden.

De witte bonen in tomatensaus even op laag uur verwarmen.

Balletjes erdoor roeren.
En zo heb je een snelle, makkelijk en lekkere maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker ook in de winter is het volgende erg lekker.

vanilleijs met advocaat en een flinke dot slagroom.jammie.
13 jaar geleden
andijviestamp met spekjes!MMMM! aardappelpuree (warme gekookte aardappelen met olijfolie tot puree stampen) en daar gewassen, fijngesneden rauwe andijvie doorheen stampen + uitgebakken spekjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geratineerd witloof.

http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/witlof/witlof-oven-ham-kaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard zijn stamppotten erg in trek in de wintermaanden, maar na 2x zuurkool en boerenkool heb ik dat ook wel weer gezien. Een iets zonnigere variant is wel eens een welkome afwisseling:

komkommerstamppot!

aardappels schillen, en in stukjes snijden. Water koken, en aardappels erin (pas als het water kookt, zo worden ze echt kruimig) De komkommer in de lengte halveren, en met een lepel van de pitjes ontdoen. In dunne plakjes of julienne (reepjes) snijden of raspen. Beetje zout erop, en in een zeef uit laten lekken. Rasp een winterpeen. Snijd een chorizo-worst in stukjes.
als de aardappels gaar zijn afgieten, en lekker stampen. winterpeen erin, bakje verse roomkaas met kruiden, en een scheutje yoghurt. Stevig doorroeren. als laatste de komkommer en de chorizo erdoor roeren.
Op smaak brengen met peper en zout, en dan: Heerlijk winters genieten, terwijl je met een zuid-europees tintje vooruitblikt op de zomer die je te wachten staat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het erg koud is smaakt me niets beter dan lekkere 'stoemp' een echt wintergerecht , met heel veel mogelijkheden.
Ik ben hier waarschijnlijk de enige die lekkere 'bevroren' Brusselse spruitjes gaarne eet?
Voor dessert van die lekkere Apfel Streusel uit de oven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik een dag gewerkt heb,en veel in de kou heb gelopen dan smaakt me eigenlijk alles.
Maar s,maandags ben ik meestal vrij,en dan kook ik.
En andijvie stamppot.
Aardappels koken,met wat zout.
Dan stampen,wat peper erdoor.
Een mok vol warme melk,anders koelt het te veel af.
Evt een klontje boter of wat creme fresh.
Andijvie erdoor roeren,en ook de gebakken spekjes,en een klein beetje spekvet voor de smaak.
En meestal gebakken verse worst erbij of sausijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele dikke linzensoep, een dag van tevoren gemaakt:

Neem een zak erwtensoepgroenten (of snij zelf wat knolselderij, prei, wortel, ui en bleekselderij en wat stukken aardappel en een halve bos peterselie)en een ongeveer een half pond linzen.
Doe dit in een grote pan met een groenten-bouillonblokje en een flinke schep kerrie en een half flesje bier en laat dit koken op laag vuur voor enkele uren (min. 2 uur), en laat dit een nacht staan.
De volgende dag zijn de smaken heerlijk ingetrokken en de ingredienten hebben niet veel structuur meer. Heerlijk om ze weg te lepelen, misschien met een flinke dot sambal (als je daarvan houdt) en een stuk roggebrood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ultieme wintergerecht (mits je ervan houdt)
Snert ! (erwtensoep)

Ingrediënten
500 gram spliterwten (Silvo)
500 gram schouderkarbonade
250 gram doorregen spek
1 ui
1 grote prei
1 knolselderij met loof
1 winterwortel
1 aardappel
1 rookworst (350 gram)
3 liter water
maggi
aromat
zout en peper naar smaak

Voorbereiding:

Snipper de ui.
Snij de prei in smalle ringen.
Schil de wortel en aardappel en snij deze in kleine blokjes.
Snij het loof van de knolselderij, was deze en snij de blaadjes fijn.
Snij het buitenste van de knolselderij weg en snij de knolselderij in kleine blokjes.
Rookworst in plakjes snijden.

Doe de spliterwten met het water, de karbonade en het spek in de pan en breng het aan de kook.
Met een schuimspaan het schuim eraf scheppen.
Met de deksel op de pan de soep 45 minuten zachtjes laten koken.
Af en toe doorroeren.
De groente, aardappelen, vlees en selderieblad aan de soep toevoegen en 1,5 uur zachtjes laten koken.
Af en toe doorroeren.
Het vlees uit de soep scheppen, bot verwijderen en het vlees in stukjes snijden (evt. zwoerd verwijderen).
Het vlees en de rookworst in de pan doen en weer 30 minuten zachtjes laten pruttelen.
Soep op smaak maken met zout en peper, maggi en aromat

TIP : laat de erwtensoep een dag staan voordat je hem eet, dat komt de smaak ten goede !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind een ovenschotel met een echte wintergroente zoals zuurkool heel lekker in de winter. Je huis gaat er lekker en gezellig van ruiken, dat je binnenkomt en gelijk trek krijgt. De oven geeft lekker warmte af in je keuken en het eten is ook goed heet als het op je bord komt.

Zelf maak ik vaak deze zelf verzonnen variant op een zuurkoolschotel:

1 pakje (biologische) zuurkool
1 gesnipperde ui
1 pakje (biologische) spekblokjes
1 tl karwijzaad
1 tl tijm
scheut droge witte wijn
peper en zout
1 kg (biologische) aardappelen
1 bekertje (biologische) crème fraîche
paar eetlepels (biologische) geraspte belegen kaas
2 appels (bijv. Elstar)
paneermeel
klontjes boter

Bak de spekblokjes met de gesnipperde ui langzaam uit in een hapjespan.
Laat de zuurkool uitlekken in een vergiet en voeg toe aan het spek-uimengsel.
Voeg karwijzaad, tijm, peper en zout toe en blus af met een scheut droge witte wijn.
Laat ca. 15 minuten zachtjes stoven met de deksel op de pan.

Kook intussen de aardappelen gaar en stamp met de crème fraîche, kaas, peper en zout tot een luchtige puree.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd in dunne schijven.

Vet een ovenschaal in met wat boter. Verdeel de zuurkool over de schaal. Bedek met de plakjes appel. Verdeel hier de aardappelpuree over. Strijk glad en bestrooi met wat paneermeel. Verdeel hier wat vlokjes boter over.

Plaats in het midden van de oven en bak in ca. 20 minuten tot het korstje bruin is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witte of spitse kool met rijst/aardappel.

nodig;

1 bakje gerookte spekjes
1/2 pond runder/gemengd gehakt
1 zak gesneden kool 600 gram witte/spits
1 flinke ui
2 kopjes surinaamse rijst/ aardappels voor 2 personen
2 theelepels kerriepoeder
1 theelepel sambal
1 scheut ketjap manis

Zet een pan water op het vuur voor de rijst/aardappels

Bak de spekjes uit (geen olie/boter toevoegen) in een wok
voeg het gehakt toe en bak dit rul
voeg de ui in ringen toe en bak even mee
voeg de kerrie en sambal toe
voeg de kool toe en blijf dit goed omscheppen tot de kool beetgaar is.
voeg voor de smaak de scheut ketjap toe.

schotel serveren met rijst of aardappel

duurtijd bereiden recept 20 minuten
eet smakelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
oeps bijna vergeten; een aan plakjes gesneden teentje knoflook toevoegen tegelijk met de ui.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De winter is de tijd bij uitstek om warme, voedzame gerechten te eten. Lekker met z'n allen een tafel, buiten is het donker en guur, binnen is het knus en warm.
Hoe lekker is dan een stamppot , maaltijdsoep of schotel met peulvruchten zoals deze;

Bak spekblokjes zonder olie of boter knapperig. Uit de pan scheppen, uit laten lekken.
In het achtergebleven spekvet preiringetjes bakken (zo'n 3 min.)en een blik of pot kapucijners erbij doen met de spekblokjes. Peper en zout naar smaak erbij en alles doorwarmen.
Verhit boet in een andere koekenpan en bak een paar uien in ringen op middelhoog vuur bruin en verwarm intussen ook een rookworst in heet water.
verdeel de capucijners over een schaal en leg de rookworst, al of niet in plakjes gesneden, erop.
Doe de gebakken ui in een schaaltje en zet het op tafel erbij samen met een pot piccalilly en augurkenblokjes of
plakjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; boet moet boter zijn.
amc
13 jaar geleden
mmm stoofpeertjes in rode wijn, met gestoofd rundvlees, zóo lekker.

de stoofpeertjes schillen, in een pannetje met rode wijn doen, kaneelstokje kruidnagel en wat suiker erbij doen en gaar laten worden.

rundvlees kruiden, aanbraden tot het lekker bruin is, water erbij, kruidnagel en laurierblad erbij doen en stoven tot het uit elkaar valt.
dat rundvlees is ook zalig met stamppot zoute bonen :P

Krijg nu al trek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gaan voor een hartige appeltaart; Wat heb je nodig:Ingrediënten:
140 gram kerrie kruiden,100 milliliter lauw water
potje crème fraîche,2 kipfilets,sambal,100 gram gewelde rozijnen,4 goudrenetten, ei geel
bladerdeeg, (kun je zelf maken maar handiger een pakje uit de winkel) zout. Warm is hij lekker een soort quiche.Maar je kunt het ook koud eten bv als lunch. Hoe je het maakt kun je zien in de video, zie de link! eetsmakelijk