Ik wil suikervrije eierkoeken bakken maar als ik suiker vervang door stevia rijzen ze niet zo goed. Kan ik gist gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (2)

Je zou kunnen gist gebruiken maar dan zit je met een wachttijd van minstens een half uur.
Je kan wel 2 dingen doen:
Ten eerste zou je zelfrijzende bloem kunnen gebruiken.
Ten tweede kan je natriumbicarbonaat of bakpoeder gebruiken.
Beide zijn evenwaardig qua rijzen (tenzij je teveel natriumbicarbonaat gebruikt)
Ook de smaak zal niet veranderen, het is echter wel mogelijk dat je ietwat meer vocht aan je deeg moet toevoegen. Dit doordat suiker ook vloeibaar wordt als deze oplost en daardoor ook helpt je deeg vloeibaarder te maken. Dus even een beetje experimenteren en na een paar pogingen zou het moeten lukken om de perfecte koeken te bakken.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is bekend dat als je met stevia werkt dat het praktisch niet rijst, maar als je palmsuiker mag gebruiken zou ik het hiermee proberen
en een halve theelepel wijnsteenzuur bakpoeder er bij dan
rijst je deeg ook en ja je kan altijd gist bij je bestaand recept er bij doen