ALs je cholesterol te hoog is, welke bakboter kun je dan het beste gebruiken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Roomboter is een natuurlijk product dat weliswaar verzadigd vet bevat, maar geen transvet. Dat in tegenstelling tot (plantaardige) margarine. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die voor margarine kiezen omdat ze denken dat alles wat dierlijk is per definitie slechter is dan plantaardig. Dat geldt niet voor alle producten. TRANSVETTEN Afgelopen decennia werd ons nadrukkelijk verteld dat we beter margarine kunnen eten om hartproblemen te voorkomen. Vooral mensen met een hoog cholesterolgehalte geloven de reclames waarin wordt verteld dat margarine beter is. Het blijkt heel moeilijk om een eenmaal verworven overtuiging te veranderen. Daarom kunnen veel mensen er niet in geloven dat roomboter beter is dan margarine. Ze eten al jaren margarine, staan misschien zelfs onder controle bij een hartspecialist en krijgen allerlei klachten zonder te weten dat margarine daar één van de boosdoeners van is. En ze stappen niet op roomboter over omdat ze denken dat dat ongezond is Vooraanstaande cardiologen hebben aangetoond dat verzadigd vet zoals in roomboter veel minder slecht is dan de transvetten die margarine bevat. Tijd dus om de angst om roomboter te gebruiken los te laten.

Bronnen:
https://www.delevensstijl.nl/asjas-blog/ar...

Als je (slechte) cholesterol te hoog is, kun je je voedingspatroon in de gaten houden. Daarbij is het zinvol om op de grote bijdragers te letten. De kleine bijdragers zijn onbelangrijk, simpelweg omdat ze maar weinig bijdragen. Vergelijk het met het terugbrengen van je uitgavenpatroon. Als je elke maand 200 euro tekort komt, is het zinvol om te verhuizen naar een huis met een huur die 150 euro lager is. Dat is niet genoeg, maar het helpt al een hoop. Het is niet zinvol om één lamp minder te laten branden, want dat scheelt maximaal een paar duppies. De bakboter die je gebruikt draagt vrij weinig bij aan je vet-inname. Het vlees zelf draagt veel meer bij. Denk daarbij niet alleen aan het vlees dat je bij je avondeten eet, maar ook aan vleeswaren. Ook de koolhydraten van je boterhammen en het zetmeel van je aardappelen dragen al snel meer bij dan het vet van de bakboter, omdat koolhydraten en zetmeel door het lichaam worden omgezet in vet. Het antwoord op je vraag is dus dat het niet uitmaakt welke bakboter je gebruikt.   Toegevoegd na 2 minuten: Voor zover er mogelijk toch een verschil is, denk ik dat we nog te weinig weten over de complexe interacties van voedingsmiddelen in het lichaam om een gefundeerde uitspraak te doen. Misschien zijn verzadigde vetten tot een bepaalde hoeveelheid gezond, terwijl ze daarboven ongezond worden - of juist andersom. Misschien zijn ze alleen gezond in combinatie met iets anders - of juist wanneer je ze *niet* combineert met iets anders. Omdat we hier praten over een relatief kleine bijdrager en de onderzoeken zich juist richten op de consumptie (of niet) van grotere hoeveelheden, denk ik dat je je bakboter beter kunt kiezen op smaak en bakgemak.  

Dat maakt niet uit, omdat, verrassend genoeg, vet weinig tot geen invloed heeft op je cholesterol gehalte. Cholesterol wordt vooral in je lever gemaakt, en is een bijproduct van 'lipogenese', het omzetten van overtollige koolhydraten in vet.

Geklaarde boter (ghee) zeer gezond, licht verteerbaar en cholesteroverlagend,kan verwarmd worden tot hoge temperatuur waardoor zeer geschikt voor bakken en braden, is ook lekker op boterham.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100