Heeft iemand een goed recept hoe ik osso -buco het best kan bereiden?

Toegevoegd na 2 uur:
en wat is de bereidtijd??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.5K

Het beste antwoord

Er bestaan heel veel variaties op Ossobuco, maar het meest originele recept is dat van Ossobuco alla Milanese: met tomatensaus en gremolata. Dit recept van Eke Mariën is heerlijk en kost je zo'n 2 uur aan bereiding, hoewel ik het vlees zelf wel een half uurtje langer laat stoven.

Ik serveer er graag een risotto bij (bijv. met saffraan en parmezaanse kaas), dat combineert heerlijk bij het zachte vlees en de kruidige saus.

Het recept voor vier personen:
4 dikke schijven kalfsschenkel met bot
bloem
zout
peper
25 g boter of margarine
1 grote ui, fijngesneden
100 ml witte wijn
2 vleestomaten (±300 g), in stukken
1 wortel, geschild, in stukjes
1 stengel bleekselderij, in reepjes
4 zongedroogde tomaten, in stukjes
500 ml kippenbouillon (tablet)
1 tl anijszaad (natuurwinkel of toko)

Bestrooi de schenkels met zout en peper en wentel ze door de bloem. Verhit de boter en bak hierin de schenkels in 4-5 min. aan beide kanten bruin.

Voeg de ui toe en bak deze 2 min. mee. Schenk de wijn erbij en laat het vlees 10 min. zachtjes stoven.

Voeg de tomaten, wortel, bleekselderij, zongedroogde tomaat, kippenbouillon en het anijszaad toe en laat het vlees 1 uur en 30 min. zachtjes stoven in de afgesloten pan. Controleer af en toe of het vlees niet vastkoekt onder in de pan. Als er te veel vocht verdampt kun je extra wijn of bouillon toevoegen. Aan het einde van de stooftijd moet de saus mooi dik zijn.

Lekker met pasta en broccoli.

GREMOLATA
Ossobuco wordt traditioneel opgediend met gremolata: een mengsel van citroenschil en peterselie. Je gebruikt dan vaak geen tomaat in de ossobuco. Meng voor de gremolata 2 el fijngesneden bladpeterselie, 2 tl geraspte citroenschil, 1 fijngesneden teentje knoflook, 1 fijngesneden ansjovisfilet en strooi dit over vlees en saus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ossobuco is een klassiek Milanees gerecht van gestoofde kalfsschenkel. In dit recept zijn de kalfsschenkels vervangen door kalfslapjes. De topping van peterselie met citroenschil en knoflook heet gremolata en is de oorspronkelijke topping op dit gerecht.

Ingrediënten
500 g kalfslapjes
2 el bloem
1 el olijfolie
40 g boter
1 kleine ui, gesnipperd
2 worteltjes, fijngehakt
2 el bleekselderij, gehakt
2 tenen knoflook, 1 fijngehakt en 1 uitgeperst
2 tl verse tijmblaadjes
100 ml witte wijn
300 ml vleesfond (pot a 380 ml)
1 citroen
10 g peterselie, fijngehakt..Bereiden
1. Bestrooi de kalfslappen met zout, peper en de bloem. Verhit in een braadpan de olie en de boter en bak hierin de kalfslappen op middelhoog vuur aan beide kanten lichtbruin. 2. Voeg de ui, wortel, bleekselderij, fijngehakte knoflook en tijm toe en fruit alles 3 min. zachtjes mee. Schenk de wijn langs de wand in de pan en breng alles aan de kook. Voeg de fond toe en breng alles weer aan de kook. Leg de deksel op de pan en stoof de kalfslappen in ca. 1 1/4 uur op het allerlaagste pitje gaar. 3. Rasp intussen voor de gremolata de gele schil dun van de citroen. Meng in een kommetje de citroenschil met de peterselie en pers de tweede teen knoflook erboven uit. 4. Verdeel de kalfslappen met de saus over 4 warme borden en schep de gremolata op het vlees. Lekker met rijst en een salade met tomaat met citroendressing.

Bij zo'n uitgesproken en klassiek Italiaans kalfsvleesgerecht hoort een even klassieke wijn. Een middelzware, sappige wijn die soepel overkomt. Bijvoorbeeld een Valpolicella of Bardolino uit Veneto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte Ossobuco is met kalfschenkel.

4 kalfschenkels
2 eetl patentbloem
1 eetl olijfolie voor bakken en braden
1 ui, kleingesneden
1 winterwortel, in schijfjes
2 takjes tijm, fijngehakt
2 tenen knoflook, uit de pers
1 blik gepelde tomaten (à 400 g)
100 ml witte wijn
100 ml kippenbouillon

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 180˚C.
2. Rol de schenkel door de bloem. Verhit de olie en bak het vlees aan beide kanten in 2 minuten aan. Leg de schenkel in een ovenschaal.
3. Bak de ui, wortel, tijm en knoflook kort aan in de pan waarin de schenkel werd gebakken.
4. Roer de tomaten, wijn en bouillon erdoor, breng aan de kook en giet over het vlees.
5. Dek het vlees af met aluminiumfolie en zet minimaal twee uur in de oven. Verwijder de folie de laatste 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Osso Bucco met een salsa gremolata;

4 schijven kalfsschenkel,
bloem, olijfolie,
1 laurierblaadje,
1 glas droge witte wijn,
3-4 ansjovisfiletjes,
1 onbespoten citroen,
gehakte peterselie.

Als je mooie hoge stukken schenkel wilt dan kun je ze met keukentouw rondom even opbinden, maar het hoeft niet.
Wentel de schenkelstukken door de bloem en schud het overtollige meel eraf. Leg de schijven in een stoofpan en doe er 3-4 eetl. olijfolie bij met het laurierblaadje. Bak ze op hoog vuur rondom bruin.

Blus af met de witte wijn en laat de wijn verdampen.
Strooi er wat zout over en voeg zo veel warm water of bouillon toe tot het vlees net onderstaat. Laat het geheel met de deksel erop zo'n 2 uur sudderen. Doe er af en toe wat water bij, zodat het vlees niet kan uitdrogen. Doe dan de ansjovisfiletjes erbij ( deze smelten weg na een tijdje)het sap en de geraspte schil van de citroen en laat nog eens 2 uur stoven met het deksel op de pan.
Vlak voor het opdienen het touw eraf halen en er zwarte peper over malen en peterselie over strooien.
Lekker met risotto!

Dit is manier die ik gebruik als ik de tijd heb en ik begin er dan al vroeg aan, want het is niet veel werk en de oven of sudderpit doet alles. Als ik er helamaal niet naar om wil kijken en supermals vlees wil zet ik het nl in de oven op lage temperatuur. ( ca. 100- 110 gradenC. Het kan er zo uren in garen en wordt alleen maar lekkerder en superzacht. Ook de ansjovis is heerlijk bij kalfsvlees, dat weet je pas als je het probeert.
Is dus eigenlijk een makkelijke niet zo zware versie van de osso bucco zonder veel tomaten ( horen ook eigenlijk niet in de Milanese versie) en andere groenten.
amc