Simpel Frans hoofdgerecht?

Ik heb voor school een frans gerecht nodig, een simpele.
Je hoeft er dus niet veel kookervaring voor te hebben en het liefst een zo laag mogelijk budget.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op school

Het beste antwoord

Ratatouille is niet duur,is best snel klaar,gezond en makkelijk te maken.

* 1 kleine groene,rode en gele paprika in stukjes,
* 2 courgettes in schijven,
* 100 g champignons,gehalveerd,
* 2 knoflooktenen,in drieën gesneden,
* 2 takjes verse rozemarijn waarvan de naaldjes ragfijn gehakt,
* 4 takjes verse tijm waarvan de blaadjes grof gehakt,
* 2 in blokjes gesneden grote tomaten,
* 2 theel olijfolie,
* zout en peper,
* 6 eetl tomatensap,
* 2 eetl zwarte olijven,
* stokbrood of baguette.

Verhit de olijfolie in een grote (braad-)pan.Doe de paprika,knoflook,courgette,rozemarijn,en de champignons in de pan en bak deze,al omscheppend,gedurende 4 minuten.
Breng op smaak met zout en (versgemalen)peper.
Voeg nu de tijm,tomatensap,tomatenblokjes en de olijven toe,bak deze nog 2 minuten mee.
Proef en breng zonodig nog verder op smaak met zout en peper.
Geef er sneetjes knapperig stokbrood of baguette bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gepaneerde geitenkaasjes.

Ingrediënten - voor 4 personen:
4 eetlepels paneermeel
1 eetlepel gehakte platte peterselie
Solo Frituurvet
8 schijfjes geitenkaas
1 ei
6 blaadjes sla
1 citroen

Bereidingswijze:

Klop het ei los.
Meng het paneermeel met de peterselie.
Haal de schijfjes kaas door het ei en dan door het paneermeel.
Bak ze in de Solo Frituurvet goudgeel.
Snipper ondertussen de sla fijn en verdeel over de borden.
Schik er de kaasschijfjes op en werk af met partjes citroen.

Geniet van de gepaneerde geitenkaasjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je typt Frans hoofdgerecht in Google en je krijgt bijv. deze pagina:
http://eigenrecept.nl/recepten/keuken/frans.html

Hartige taarten zijn niet al te moeilijk en niet al te duur.

Franse aardappelgratin is nog makkelijker.
Of je maakt een dikke Franse groentesoep met pesto.

Heb je een oven, dan zijn ovenschotels ook goed te doen. Wat je gebruikt kan je zo duur of goedkoop maken als je wilt.
http://www.smulweb.nl/recepten/frans/&moment_id=E

En ook hier vind je hartige taarten.
Of kipfilet in bananen-roomsaus met kerrie en gember.

De Franse klassieker is natuurlijk Boeuf Bourguignon,
maar daar heb je runderlappen voor nodig en die zijn niet goedkoop.

De site van AH heeft een recept van Franse cassoulet:
met worstjes.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=689022&classification=biologisch&course=hoofdgerecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echt simpel en goedkoop Frans winters hoofdgerecht is een Cassoulet. Dit is een soort stoofpot, die van streek tot streek heel erg verschillend is, maar waar in ieder geval altijd bonen, worst en ander vlees ingaan.
Er bestaan heel ingewikkelde recepten voor met gekonfijte eendenpoten en weet ik wat meer, maar ik heb een simpele versie voor je:

Cassoulet voor 6 personen:
25 g boter
75 g gerookte spekblokjes
400 g hamlappen, in grote stukken
250 g saucijsjes, losgeknipt
1 grote ui, in dunne partjes
2 el tomatenpuree
1 el verse tijmblaadjes
2 kruidnagels
1 laurierblad
chilipeper, gemalen
2 potten witte bonen (a 680 g)
1 el olie
2 preien, in dunne ringen

1. Verhit de boter in een ruime braadpan. Bak het spek met de hamlappen en de saucijzen rondom lichtbruin. Bak de ui even mee. Voeg de tomatenpuree toe en bak deze ook even mee.

2. Steek de kruidnagels in het laurierblad. Voeg dit met de tijm, 250 ml heet water, naar smaak chilipeper en een klein beetje zout toe en breng alles aan de kook. Leg de deksel op de pan en stoof het vlees zachtjes 35 minuten. Spoel de bonen intussen in een zeef af en laat ze uitlekken.

3. Roer de bonen door het vlees. Leg de deksel op de pan en stoof alles nog 10 minuten.

4. Verhit de rest van olie in een hapjespan en roerbak hierin de preiringen heel lichtbruin.

5. Vis het laurierblad met de kruidnagels uit de pan. Schep het gerecht in een schaal en schep de prei erop.

Lekker met stokbrood en een groene salade.

Tip
Origineel hoort er een krokant korstje op de cassoulet. Dat kan ook met dit recept. Schep het vlees zonder de prei in een ovenschaal bestrooi de bovenkant met het kruim van enkele oude witte boterhammen of met een paar eetlepels paneermeel. Druppel er 2 el gesmolten boter over. Laat het korstje onder de ovengrill krokant worden. Serveer de preiringen apart erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dit noem jij een simpel frans hoofdgerecht voor een scholier?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt lekker. +
ps kinderen zij niet dom hoor, jettemme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,zo bedoel ik het ook niet, maar ik zie een klas voor me waar het klaargemaakt wordt, met weinig ruimte, vandaar! Maar lekker is het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en goedkoop is het toch ook niet als je alles aan moet schaffen
Franse uiensoep.
Heel lekker, spotgoedkoop en simpel te bereiden:

De lekkerste en waarschijnlijk ook de meest orriginele uiensoep at je vroeger in de omgeving van de Hallen in Parijs.
Daar vond je de bistros waar de handelaren hun zaken deden onder het genot van een "fine a leau"die tegen het einde van de nacht plaats maakte voor de uiensoep. Ook veel toeristen kwamen er op af.

Ingrediënten voor 4 personen
. 250 gr. stevige grote uien
. 20 gr. boter
. 1 el. olijfolie, traditioneel
. 2 tabletten runderbouillon
. 3-4 grote sneden stokbrood, schuin gesneden
. 75 gr. fijn geraspte oude (Goudse) kaas
1 el. fijngehakte (blad) peterselie
. 1/2 tl. paprikapoeder, bij voorkeur scherpe soort (Rosen)
. vleugje nootmuskaat
. witte peper uit de molen

Bereidingswijze
Maak de uien schoon, halveer ze en snijd ze in smalle boogjes. Verhit een pan met dikke bodem en voeg olie en boter toe. Wacht tot het schuim van de bodem begint weg te tekken. Voeg de uien toe en schep alles enkele malen luchtig om. Temper het vuur en leg een deksel op de pan. Laat alles 15-20 min. zachtjes smoren. Schenk er vervolgens 1 liter kokend water bij en voeg de bouillontabletten toe. Laat de tabletten, onder voortdurend roeren, in het water oplossen. Houd hierna alles 20-30 min. tegen de kook aan. Roer de soep van tijd tot tijd even krachtig door. Schep in een kommetje geraspte kaas, peterseli, paprikapoeder, nootmuskaat en peper heel luchtig door elkaar.

Serveertips
Leg in elke voorverwarmde soepkom een sneetje stokbrood en schep de soep er op. Wacht tot het brood naar de oppervlakte komt drijven. Bestrooi de sneetjes met het kaasmengsel. Plaats de soepkommen hierna onder een reeds hete grill en laat de kaas licht goudbruin kleuren. Zet een mand met stokbrood op tafel en vul de glazen met een eenvoudige koele rode landwijn.
Tip:
voeg ong. 10 min. voor de soep in de kommen wordt geschept nog enkele eetlepels rode wijn (bij voorkeur dezelfde wijn die er aan tafel wordt geschonken) aan de soep toe. De peterselie in het kaasmengsel kan worden vervangen door 1th.l. gedroogde tijmblaadjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Coq au vin, is niet al te lastig te maken en echt frans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar Salade nicoise eventueel gecombineerd met een warm biefstukje met ui, peper en champignons en wat gebakken pijnboompitjes en een goede dressing, beetje zoet-zuur.. Schenk daarbij een lekker glaasje koele witte droge wijn. Lekker. In Frankrijk kun je kippenmaagjes kopen. Die zijn ook lekker met salade. Stukje stokbrood erbij en je...
Succes. Bon appetit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stokbrood met franse kaasje
croissantje er bij
jusdorange en of wijn er bij