kan ik vlees lekkerder maken door een vlees hamer te gebruiken of is het zonder een vlees hamer ook lekker ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9K

Het beste antwoord

Een vleeshamer is meer bestemd om het wat malser te krijgen. Zo hoef je je kaken niet kapot te bijten als dat anders wel het geval is. De smaken blijven volgens mij hetzelfde, maar als je een vleeshamer gebruikt, dan pers je het sap eruit en is het minder sappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat hangt helemaal af van de 'malsheid' van jouw vlees. Als je super mals vlees hebt zou ik absoluut geen hamer gebruiken. Bij vlees met mindere kwalteiten kan je best een klapje uitdelen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een vleeshamer maak je vlees met een stugge structuur iets 'losser'. Je kan dit ook een een veel vriendelijkere manier doen door een goede marinade te gebruiken met als basis kiwipuree. De kiwi bevat enzymen die heel positief op het vlees inwerken, en daar wordt het malser van. En van de smaak van de kiwi proef je niks meer terug.
Ik maak deze marinade:
1 kiwi gepureerd (met een staafmixer wil dit mooi, of in een vijzel)
1 scheutje sojasaus of balsamicoazijn
wat peper en evt. zout,
eventueel een beetje vers geperste knoflook.
20 minuten in laten trekken is voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vleeshamer is er om de structuur van -platte stukken- vlees te veranderen, met name toegepast op schnitzels.
Door op een willekeurig stuk vlees te gaan hameren maak je je vlees dus niet lekkerder, dat is afhankelijk van het stuk vlees en de bereiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vleeshamer wordt voornamelijk gebruikt om het vlees
malser en platter te maken. Doordat je de vezels kapot slaat met de hamer, zal het vlees na het bakken dus een stuk malser zijn.
Niet alleen 2de keus vlees zal smakelijker worden, ook om een lapje dunner en groter te maken wordt een vleeshamer gebruikt.
Vooral als je het vlees wilt vullen met een farce of met ham en kaas, kan je het best een zo plat mogelijk lapje hebben. Een kipfilet wordt gelijk 2 keer zo groot en wordt dan pas interessant om op te rollen.
Ook schnitzels worden zo vaak groter gemaakt, vooral in Duitsland en Oostenrijk krijg je vaak schnitzels die zo groot als je bord zijn. Zo groot snijd je ze echt niet van het kalf of varken!

Tip; leg het lapje vlees tussen 2 velletjes huishoudfolie voor je begint te kloppen.

Heb je het maar een enkele keer nodig dan kan je ook een deegrol of zwaarder pannetje gebruiken.
Je hebt houten en metalen vleeshamers en wanneer je er een wilt kopen, adviseer ik je voor een metalen te gaan. Dit is hygiënischer dan hout.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je hebt echter geen hamer nodig om het vlees 'lekkerder' te maken want een goed stukje vlees is altijd al lekker van zichzelf. :)
amc
13 jaar geleden
ALs je een beetje handig bent in de keuken is een vleeshamer volstrekt overbodig. Met die hamer verniel je de stuktuur en vezels van dat zalig stukje vlees en zo dus ook de smaak. Zo zijn er ook slagers die een biefstukje na het snijden'. in kerven' om het biefstukje er ambachtelijk uit te laten zien op het schaaltje. Volstrekt belachelijk! Het vocht en de smaak lopen uit het biefstukje. Een echte goede slager zal je dit dan ook nooit zien doen.