Zit er smaakverschil tussen witte en donkere basterdsuiker?

Ik wil een taart maken en in het recept staat witte basterdsuiker, maar ik heb alleen donkere in huis.
Ik snap dat het de kleur van de taart beïnvloed... :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
33.3K

Het beste antwoord

Basterdsuiker is witte (kristal)suiker met melasse.

Aan donkere basterdsuiker wordt ook een karameloplossing toegevoegd en kunstmatige kleurstoffen. Bij lichte basterdsuiker minder dan bij donkere.

Hierdoor heeft de basterdsuiker een andere en specifiekere smaak.

Door toevoeging van basterdsuiker drogen taarten minder snel uit dan bij gebruik van gewone suiker. Daarom wordt soms juist voor basterdsuiker gekozen.

Bij koekjes zorgt het er soms voor dat ze wat zachter blijven en wordt soms juist voor kristalsuiker gekozen.

Omdat basterdsuiker al fijner is dan gewone witte suiker zorgt het ook voor een betere vermenging, zeker als je de suiker even zeeft. Met witte suiker kan dat ook als je hele fijne witte suiker koopt.

Als je geen witte basterdsuiker hebt kan je dus de bruine wel gebruiken, al zal het de smaak iets beïnvloeden. Dat is niet negatief, er zijn zat recepten voor taarten met bruine basterdsuiker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zou je in plaats van witte basterd- ook poedersuiker kunnen gebruiken? Die kan je, als er nog een elektrische koffiemolen in huis is, gemakkelijk zelf malen van kristalsuiker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poedersuiker is qua samenstelling gelijk aan witte kristalsuiker. Maar wel heel fijn. Als je suiker heel fijn moet zijn dan kan je zeker poedersuiker gebruiken i.p.v. wat grovere suiker. Maar als in een recept basterdsuiker staat dan zou ik bij voorkeur witte en anders licht- of donkerbruine basterdsuiker nemen. Basterdsuiker heeft immers een andere samenstelling en eigenschappen zoals ik aangeef. Smaak vind ik relatief. Dat is een kwestie van proeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Ja, er zit ook enigszins smaakverschil in. Maar hoe omschrijf je die. Witte basterdsuiker is alleen zacht zoet, maar bruine geeft ook de sensatie van suikerriet - meer uitgesproken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het hangt er vanaf welke soort taart je wilt gaan maken of bruine basterd erbij past. Bij kruidkoek kan het sowieso. Bij sommige soorten fruit is het lekker, bijvoorbeeld banaan. Bij rijst combineert het ook uitstekend.
Amadea
11 jaar geleden
Bruine basterd heeft een eigen smaak (doet me in de verte aan zoethout denken) en dat zal niet overal het beste mee combineren, wel met dingen als mocca of cacao maar minder met vruchten o.i.d.