Hoe maak ik zelf zoute haring in?

Doordat wij in een land wonen waar geen zoute haring verkocht wordt,zou ik het graag zelf eens willen proberen,de vis kan ik hier wel kopen,maar zou heel graag een goed recept willen hebben,misschien dat er iemand wel zoiets heeft?

11 jaar geleden
in: Koken
15.3K

Antwoorden (3)

je koopt pekelzout maak de haring schoon kop er aan laten zitten,dan neem je een bakje leg op de bodem een laagje zout leg daar de haring op dan alweer zout er op{goed dik} de laatste laag haring afdekken met een laag zout en dan invriezen laat ze maar een week of drie-vier in de vriezer liggen dan moeten ze goed zijnwel de kiewen er uit halen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je begint met hetschoonmaken van de haring;
www.sint-sebastianus.nl/klimmen/haring.html

Op deze site zie je in mooie foto's uitgelegd hoe je dat doet.

Als hij van binnen schoon is schraap je de schubben eraf met een mes. Goed wassen en spoelen.
Dan droog je hem goed af met keukenrol.
Zijn de haringen droog neem je een ruime kom, doe er een laag zout in. heb je geen pekelzout, dan kan het ook makkelijk met keukenzout. Leg op de laag zout de haringen netjes naast elkaar.
Vrvolgens weer een ruime laag zout erover strooien en weer een laag haringen. Maximaal 3 lagen en sluit af met ruim zout.
Plaats de kom met zout en haring dan minimaal 24 uur in de koelkast. Je zal dan zien dat het zout helemaal is veranderd in water. Het zout heeft het vocht uit de haring getrokken.

Spoel de haring onder koud stromend water om al het zout te verwijderen. Je kunt nu een stukje proeven en als je hem milder wilt, leg hem dan een poosje in wat melk.
Vind je hem goed van smaak, kan je hem eten, vacuum trekken, invriezen of met kruiden en azijn inmaken.
doe ze dan in een ruime goed afsluitbare pot samen met 50/50 water en azijn. Overgiet tot de haring helemaal bedekt is en doe er stukken ui, laurierblad, kruidnagels en peperkorreltjes bij. Om hem minder zuur te maken doe je er wat meer kruidnagel bij ( die is nl. zoet van smaak).
Laat ze dan 6-8 weken rijpen.
Je kunt er ook citroenschijfjes aan toevoegen, maar je kan de haring dan minder lang bewaren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oeps, ik ben vereten dat je hem na het uit de pekelgehaald te hebben en onder koud water hebt gewassen hij eerst een poos (ca. 10-12 uur) in water moet hebben gelegen dat regelmatig verversd moet worden. Hij is anders nog veel te zout om zo te eten. Om hem dan nog milder te krijgen is in de melk leggen ook goed.
amc
11 jaar geleden
Het is best nog wel ingewikkeld goed te krijgen, maar wel de moeite waard om te proberen. Er ook wat gezondheidsrisico's waar je rekening mee moet houden omdat het rauwe vis is. Ik moet er direct bij zeggen dat ik geen expert ben.

1) Koop jonge haring (geen kuit hebben of al kuit geschoten) en kaak deze. Dit is het schoonmaken van de vis. Verwijder de ingewanden en de kieuwen. Het is wel belangrijk dat de alvleesklier blijft zitten! Enzymen uit de alvleesklier laten de haring 'rijpen'.

De vis moet altijd minimaal 24 uur invriezen als dit nog niet door de visser aanboort van het schip is gebuurt. Dit dood namelijk mogelijke haringwormpjes, pariteiten e.d. die in het rauwe vlees kunnen zitten!

2) Pekel de vis, door hem te bestrooien met een ruime hoeveelheid zout. Probeer nitriet houdend pekelzout te vinden, die voorkomt botulisme. Als de lichaamsvochten uit de haring komen ontstaat een pekel. Desnoods kun je wat extra water toevoegen.
Het proces duurt minimaal 24h uur, vaak iets langer tot de vis lekker zacht is geworden (hangt af van de temperatuur en grote van de vis). Bewaar het niet langer dan een week of zo of je moet koud zetten.

3) Maak de vis nu verder schoonmaken (kop er af en 'fileren', e.d.) en lekker smullen.