Wat kan ik het beste bij groene kool doen om het à la creme te maken?

Slagroom of een kuipje (kruiden)roomkaas? En wat kun je er nog meer doorheen doen aan kruiden of iets dergelijks? Ik heb een paar potten van iemand gekregen maar ik vindt het er zo niet erg appetijtelijk uitzien, dus ik zou het wel wat spannender willen maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kool uit pot, brrr. Persoonlijk zou ik het beleefd aannemen, bedenken dat het goedbedoeld is, en vervolgens de potten nooit openmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het nog nooit gegeten en dan bij voorbaat zeggen: "Dat lust ik niet" is mij nooit geleerd. Ik gaf al toe dat ik het er niet erg appetijtelijk uit vond zien ;-), maar daarom wilde ik er ook wat extra's mee doen, en ik kan pas zeggen dat ik het niet lekker vindt wanneer ik het zelf geproefd heb.

Antwoorden (5)

Door bijna alle kolen doe ik kaas en het maakt niet uit welke. De kaas maakt de kool romiger en smaakvoller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt goed +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kirstenwind, bedankt.
Het is echt lekker, kaas bij de kool. Ik heb net chinese kool gegeten met kaas endat was weer ouderwets smullen!
Groene kool (met die stevige generfde bladen) is erg lekker in combinatie met wat ui, pittige kruiderij en peulvruchten. Pittige, kruidige worst of pittig gekruid gehakt combineren ook prima in een eenpansgerecht.
Dat wordt á la crème door het vocht (jus) te binden met wat meel.

Een ovenschotel (je hebt potten gekregen, dus ik neem aan geweckte of ingemaakte kool) is heerlijk in laagjes met aardappel(schijfjes of -puree) met camembert of brie.
Als je van kerrie houdt past dit er goed bij. De gesmolten kaas maakt het smeuïg.

Een lasagna met gerookte paprika of gedroogde tomaat, kool, knoflook, kaas of zalm, en verse tomaat is ook fantastisch met die kool. Wel pittig kruiden, want groene kool heeft een tamelijk overheersende smaak, dus je zult met de kruiden de smaak van de ingrediënten wat in balans met elkaar moeten brengen.
De smeuïgheid komt hier van de tomaten- of béchamelsaus.

Groene kool is van oudsher een groente die in de simpele landelijke keuken thuishoort. Daar werd niet á la crème gegeten :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met slagroom wordt het wel wat romiger, maar ook natter, dan zou je het ook weer iets moeten binden (met bv allesbinder). Kuipje roomkaas maakt het smeuïger zonder dat het natter wordt.
Ik zou het op smaak maken door een ui te fruiten, er een goeie theelepel kerriepoeder bij te doen en dan de uitgelekte kool niet te lang mee bakken.
Dit kun je bv. door versgemaakte aardappelpuree mengen en dan heb je volgens mij een heerlijke winterstamppot!
Smakelijk!

Toegevoegd na 4 minuten:
Oja, wel nog iets van vlees (of vis of vleesvervangers) erbij maken, was ik vergeten te melden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je denkt bij kool al snel aan smeuïg maken met room. Hierboven heb je al een paar tips daarvoor gekregen. Crème fraîche zou ook kunnen, is wat frisser en lichter dan slagroom of roomkaas.

Over een heel andere boeg is dit Italiaanse receptje, waarin je smeuïgheid krijgt met spek, room, olijfolie en Parmezaanse kaas. Niet slank, maar wel lekker!

bijgerecht voor 6 personen:
75 g ontbijtspek, in blokjes
½ ui, fijngehakt
1 eetlepel olie
800 g groene kool, gesneden
125 ml slagroom
truffelolie naar smaak
Parmezaanse kaas, geraspt

Fruit het spek met de ui in de olie. Voeg de kool toe en laat de groente al omscheppend slinken. Voeg wat zout en 1 eetlepel water toe en laat de groente afgedekt in ca. 20 minuten gaar worden. Roer de room erdoor en naar smaak druppels truffelolie en eventueel Parmezaanse kaas.

Lekker bij spaghetti. Vlees is niet meer nodig door spek, room en kaas.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is het originele recept met verse kool. Omdat jij ingemaakte kool gebruikt, zul je het geen 20 minuten gaar hoeven laten worden, maar hoef je het alleen even goed door te warmen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker is het om er creme fraiche door te roeren, geeft iets meer smaak dan slagroom. Groene kool is op zich een relatief flauwe groente. Lekker is het ook om er spekjes en/of blokjes (Leidse) kaas door te doen. Kruiden die er goed bij passen zijn kerrie, tijm, laurier en natuurlijk altijd versgemalen peper en zout erbij doen. Zelfs een zakje boemboe nasi kruiden is er lekker door.

Wil je voor de andere potten eens afwisseling, maak er dan eens stamppot van! Mijn 'mannen' vinden deze erg lekker;
Kook aardappelen met water en zout gaar.
Verhit de kool in een pannetje en roer er hamblokjes door.
Giet de aardappels af en stamp ze fijn met wat warme melk en een klontje boter. Kruid met nootmuskaat en roer er geraspte kaas en 1 lepel mosterd door. Schep daarna de groene kool met hamblokjes door. Echt lekker.
amc