Wat is een lekker recept voor hummus?

Ik wil graag hummus (houmous) maken. Wie weet een lekker recept hiervoor?

Toegevoegd na 11 minuten:
Graag eigen recepten of van internet die je zelf hebt geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (4)

Deze heb ik zelf uitgeprobeerd en vond hem erg lekker:

5 eetlepels sesamzaad
2 teentjes knoflook
1 blikje kikkererwten
1 eetlepel Griekse yoghurt
2 eetlepels olijfolie
3 eetlepels citroensap
mespunt suiker
cayennepeper
paprikapoeder
2 eetlepels verse peterselie, fijngehakt

Sesamzaad in droge koekenpan ca. 2 minuten verwarmen en heel licht roosteren. Knoflook pellen en halveren.

In keukenmachine kikkererwten met 2 à 3 eetlepels vocht uit blikje, sesamzaad, knoflook, yoghurt en 1 eetlepel olie tot gladde crème pureren. Citroensap toevoegen en nogmaals kort pureren. Hummus op smaak brengen met zout, versgemalen peper, suiker en cayennepeper.

Overdoen in ondiepe kom en met theelepel spiraalvormig inkerven. Bedruppelen met 1 eetlepel olie en bestrooien met paprikapoeder. Peterselie erover strooien.

Lekker met (geroosterde) driehoekjes pitabrood.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb het recept uitgeprobeerd, vond het erg lekker. Je vindt het op internet via de volgende link:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=521082&rq=&course=&proteinSource=&cuisine=&season=&dishType=&technique=&sources=&sources=&sources=Amuses&numberOfServings=
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de AH.
Zie hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
250 gr kikkererwten
zout
sap van 1 citroen
2-3 tenen knoflook, fijgehakt
6 eetlepels tahin (sesampasta)
4 eetlepels extra vergine olijfolie
1 theelepel paprikapoeder
2 eetlepels fijngehakte bladpeterselie

Het is het allerlekkerst om de erwten te pellen. Kook ze daarna twee uur in water. Voeg na een uur zout toe. Giet de kikkererwten af, maar bewaar het kookvocht. Houd een kwart van de kikkererwten apart. Draai de rest van de erwten met behulp van wat kookvocht tot een gladde pasta in de keukenmachine. Voeg de tahin, citroen, knoflook en twee eetlepels olie toe. Zet de machine weer aan en voeg zo nodig extra kookvocht toe om de juiste consistentie te bereiken. Smeer het uit over een bord en garneer met olijfolie, paprikapoeder en peterselie. Over de humus kun je de rest van de kikkerwten strooien en nog wat citroen en olijfolie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog vergeten: voor het pellen nachtje in water laten weken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel en vaak gemaakt:
Blikje kikkererwten, flinke scheut olijfolie, eetlepel sesamzaad, teentje knoflook, en een theelepel komijnzaad. Dit alles pureren, in een leuk schaaltje doen en dan paprikapoeder erover strooien, en in het midden een theelepel vers gesnipperde rode spaanse peper leggen.
Lekker!