Waarom moet je aubergines vóór bereiding met zout bestrooien?

In recepten zie je vaak dat je aubergines vooraf met zout moet bestrooien en in een vergiet laten uitlekken. Waarom is dat? En moet je al dat zout er weer afspoelen voordat je de aubergines verder bereidt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
22.5K

Het beste antwoord

Om de bittere smaak er uit te trekken. Het zout onttrekt vocht aan de aubergine, en daarmee verdwijnt een deel van de bittere smaak. Bovendien kun je ze beter bakken als ze wat minder vocht bevatten.

Toegevoegd na 42 seconden:
Je spoelt het zout er inderdaad af nadat het een tijdje heeft kunnen intrekken, en daarna dep je de de plakken of blokjes aubergine droog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat is om het overtollige vocht er uit te trekken.
na verloop van tijd afspoelen, en dan droogdeppen met keukenpapier.
13 jaar geleden
Dat is oorspronkelijk om het bittere vocht eruit te trekken. Maar tegenwoordig zijn de aubergines minder bitter (doorgekweekt, net als bv. witlof, die is tegenwoordig ook minder bitter, vroeger moest je daar altijd de kern uitsnijden), dus naar mijn mening is het niet meer nodig. Als ik aubergine gebruik in mijn gerechten bestrooi ik ze nooit met zout. Als je dat wel zou willen doen, moet je inderdaad het zout er ook weer afspoelen voordat je de aubergine verder gebruikt. Maar dan vind ik het ook weer een nadeel dat de aubergines nat zijn. (En moet je ze weer eerst droogdeppen voor je ze kunt gebruiken...) Kortom een hoop extra werk, dat in mijn ogen niet noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aubergine bakt, en van te voren met zout bestrooit, neemt het minder olie in zich op omdat het vocht er uitloopt, het zout hoef je niet er af te spoelen, maar dat ligt eraan hoe jet het wilt klaarmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zout moet er op om het vocht te onttrekken wat vrij komt bij verwarming.