waarom wordt een cake in het midden hoog en niet aan de zijkanten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2K

Antwoorden (3)

Aan de zijkanten bakt hij een klein beetje vast aan de vorm, wat hem daar als het ware afremt.
12 jaar geleden
De kern temperatuur is hoger in de kern/ midden en door de bakvorm vloeit er weer een deel warmte terug in de oven. Idd remt de vastgeplakte cake aan de zijkanten ook een deel van het rijzen.
Als je een platte cake wilt zou je er een plat en enigzins zwaar voorwerp op kunnen leggen
12 jaar geleden
Als de bovenkant van de cake te hoog wordt;

Waarschijnlijk zijn het bakpoeder en het meel niet gelijkmatig door het beslag verdeeld.
Je kunt het beste het meel en bakpoeder door elkaar zeven voordat je ze bij het beslag doet.
Het kan ook zijn dat de temperatuur van jouw oven te laag was. De bovenkant van de cake is dan te hard geworden, waardoor het bakpoeder het beslag niet goed deed rijzen.
Zijn de zijkanten echt ingezakt, zodat je een soort x vorm krijgt als je de plakjes snijdt, dan heb je teveel vloeistof gebruikt. Dan wordt er teveel stoom gemaakt binnen in de cake. In de oven ziet hij er dan nog mooi uit, maar na het afkoelen zal de stoom terug condenseren waardoor de overmaat van stoom de structuur als het ware niet meer omhoog houdt. De cake gaat dan krimpen en zakt als het ware door zijn benen.
amc