Hoeveel %alcohol blijft er in je eten over als je wijn gebruikt in de bereiding ervan?

ik heb een bolognese recept waar een flinke scheut rode wijn in gaat, maar ben zwanger...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
40.6K

Het beste antwoord

Er blijft heel veel alcohol achter in eten als je met wijn kookt.
Volgens de alcohol infolijn:

"Alcohol verdampt gedeeltelijk in een gerecht, dit gerecht moet dan wel het een kookpunt hebben bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Het verdampingspercentage hangt ook af van de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Manier van koken en verdampingspercentage van de alcohol:
Even laten koken: 15%
Flamberen: 25%
15 minuten laten pruttelen: 60%
1 uur laten koken: 75%.

In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Bovendien verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Duidelijk, ik hoop dat dit antwoord tot beste wordt verkozen aangezien het naar mijn mening tot nu toe het enige juiste is. (en ja daarbij kraak ik mijn eigen antwoord ook af, wegens gebrek aan details :) ).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helaas Pinokkio
Van de beginhoeveelheid alcohol blijft er na bereiding zoveel over: Flamberen: tot 75%
Kort koken: 10 tot 50%
(lang) sudderen: minstens 5%
Er blijft dus zelfs bij urenlange bereiding nog alcohol over. De soort alcohol (bier, wijn, sterke drank) maakt overigens niets uit. Achtergrond: hoe kan dit eigenlijk? Het idee dat alcohol door koken geheel kan verdwijnen is niet geheel onlogisch. Waar water een kookpunt van 100 graden Celsius heeft, kookt alcohol (of eigenlijk ethanol, voor de kenners) al bij 78 graden. Laten we even uitgaan van een saus op waterbasis waar je wat alcohol aan toevoegt. (Als je wodka – 40% alcohol – inkookt, blijft het principe hetzelfde.) Die saus komt aan de kook bij praktisch het kookpunt van water, 100 graden dus. Alcohol kookt echter al 22 graden eerder, bij 78 graden. Je zou dus wellicht verwachten dat de alcohol allang verdwenen is als het water in de saus gaat koken.

Andere antwoorden (10)

op het moment dat je wijn of ander alcohol in de bereiding van eten gebruikt zal dit verdampen op het moment dat je het gaat verwarmen, alcohol is namelijk een vluchtige stof.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alcohol verdampt snel zeker als je het verhit, dus ik denk 0%
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helaas niet dus. Waarom? Er zijn verschillende manieren om het uit te leggen: Het is een mengsel. Zowel water als alcohol zullen verdampen, hooguit verdampt alcohol sneller.
Zelfs als het kookt vervliegt een stof nog niet direct. (Een pan kokend water is ook niet zomaar weg.) Dus alcohol verdampt sneller dan water, maar is niet meteen verdwenen.
Omgekeerd verdampt een stof ook al vóór het kookpunt. (Natte spullen in een opengezette vaatwasser worden uiteindelijk vanzelf droog.) Dus als je saus bijvoorbeeld 85 graden is – boven het kookpunt van alcohol, onder dat van water – kookt de alcohol, maar is het water ook al bezig met verdampen.
Kortom: de enige zekere manier om alle alcohol te doen verdampen is om ook het water te laten verdampen. Tot die tijd is nimmer alle alcohol weg. Tip: een handig ezelsbruggetje is om te denken aan geur- en smaakstoffen in een saus, bijvoorbeeld een pastasaus. Die stoffen hebben allemaal een ander kookpunt dan dat van water, of het nu hoger of lager li
Dit hangt van drie dingen af:

- Hoeveel alcohol zit in de wijn (percentage)?
- Hoeveel wijn is de flinke scheut waar je het over hebt in bijvoorbeeld milliliters?
- Wordt de wijn vervolgens heet genoeg om de alcohol te laten verdampen?

Ik denk dat de uitkomst is dat de hoeveelheid vrij laag is die er overblijft in je voedsel. Ik ben geen arts en als je echt twijfelt zou ik die zeker raadplegen als ik jou was omdat jouw gezondheid en die van het kind natuurlijk het belangrijkst zijn. Maar om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het sporadisch nuttigen van een enkel glas wijn af en toe al meteen schadelijk is. Toch kun je natuurlijk beter het zekere voor het onzekere nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beetje door koken en de alcohol verdampt. Het heeft een lager kookput dan water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is zeker het goede antwoord. Ethanol (zuipalcohol) kookt bij 78 graden C. Tegen de tijd dat de water in de saus gaat koken is de alcohol allang verdampt.
Ook ik heb tal van bolognese recepten waar wijn in verwerkt zit en bij negen van de tien voeg je die wijn al in een vrij vroeg stadium toe. In dat geval zijn de juiste antwoorden hierboven allemaal in principe al gegeven.

Echter, ik heb ook een handjevol recepten waarbij je de wijn vlak voor het opdienen pas toevoegt. Wil je geen alcohol binnenkrijgen via je saus zou ik die terzijde schuiven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In wijn zit 14 tot 16% alcohol. Alcohol heeft een kookpunt van ongeveer 79 gr. dat wil zeggen bij 79 gr verdampt het voor 100% daarvoor is er ook al verdamping maar minder.
Als je wijn (Of sterke drank die nog meer alcohol bevat) in eten bereid dan staat dat meestal wel eventjes op.
Er blijft dan ongeveer 0 tot 1% over meer niet
Zelfs met flamberen aan tafel blijft er nauwelijks alcohol over
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alcohol (puur) verdampt bij ongeveer 60 graden en hoger. Meestal blus je het eten af met wijn en laat je het nog eventjes door koken(bijv. bij het binden van de substantie).
Het maakt niet uit hoeveel wijn je in het eten gooit. Er blijft nix, naccus, nada over. Wat wel overblijft is de smaak die de wijn met zich mee brengt, een zwaardere milde warmere taste zal ik maar zeggen.
Gefeliciteerd met je zwangerschap
Geniet van het recept!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Saus voor Bolognaise en andere sauzen moeten meestal toch wel een tijdje pruttelen. Dan heeft de saus een temperatuur van rond de 100 graden; het kookpunt van alcohol is 78,3 Na een minuut of vijf pruttelen en af en toe wat roeren is er hooguit nog een tiende procent (0,1%) over, daar zou ik me echt geen zorgen over maken, ook niet als je zwanger bent. De wijn zorgt voor smaak en de alcohol maakt vlees wat zachter, maar als er echt alcohol achter zou blijven in de maaltijd zou dat ook niet lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sterker nog, als je zwanger bent, moet je inderdaad uitkijken met alcohol, en zeker niet regelmatig drinken! Maar je mag de meeste dingen nog wel gewoon eten, zelfs met een klein beetje alcohol erin. In een rijpe banaan zit ook meer alcohol dan in een alcoholvrij biertje!

Kijk wel uit met rauwmelkse kaas en met de kattenbak, maar dat zal de verloskundige je allang verteld hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de saus maar goed kookt verdampt de alcohol vanzelf. Mijn moeder had een keer kaasfondue gemaakt alleen de alcohol was niet verdampt... Zelfs 10 pilsjes geeft volgens mij nog een minder effect...