Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de stam van broccoli ook eetbaar?

Ik bedoel datgene wat normaliter als afval word weggegooit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je koopt in de winkel meestal een stronk van 500 gram, maar daar snij je volgens mij een groot deel van weg zodat er uiteraard minder overblijft om te consumeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
23.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, maar dan alleen het binnenste. Dus rondom dat harde, dat stugge eraf snijden en dan het zachte binnenste gewoon meekoken. Of zoals ik doe, alvast lekker opeten.

Ik gooi er niks van weg. Mijn konijn en mijn cavia's vinden de steel van de broccoli een delicatesse!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden waren ook wel prima, maar deze net even beter.
Ondanks dat, iedereen bedankt voor hun heldere uitleg, en ga het zeker volgende keer gebruiken.

Andere antwoorden (10)

Ja, ik vind het zelfs erg lekker.

Toegevoegd na 54 seconden:
Het onderste deel van de stam kan wat houtig zijn, dus dat gooi ik wel weg, maar het zachte gedeelte van de stam kun je prima eten.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel dan ook dat dikke deel wat onderaan zit.
Ja, ik doe dat er altijd wel bij. Snij alleen het uitgedroogde stukje er af. Smaakt net zo als de rest. Wel klein snijden want het duurt wat langer voor het gaar is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is lekker (en erg gezond) om het rauw te eten, maar je kunt het ook meekoken. Wel eventjes niet te dunnetjes schillen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je veel stronken hebt, kun je er ook soep van maken: http://www.smulweb.nl/1368852/koken/recept/Broccolisoep-van-stronk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die zijn heerlijk juist. Lekkerder dan de broccoli zelf vindt ik. Alleen zijn ze rauw lekkerder dan gekookt, die stronkjes. En in plaats van ze weg te gooien, kan je ze ook aan eventuele huisdieren geven... Zoals konijnen en cavias
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is prima eetbaar.

Als je wil dat alles ongeveer even gaar wordt, snijd je de stronk in plakjes van ongeveer 1 cm. en doe die eerst in de pan. Laat ze een paar minuutjes koken voordat je de roosjes er bij doet.
Schillen kan ook, dan hoef je de stronkstukjes niet eerder in de pan te doen.

Bij ons gaat altijd alles tegelijkertijd, ik vind het juist wel lekker als niet alles even gaar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze langer laten koken dan de rest, werkt inderdaad erg goed. +1
Ja deze zijn goed eetbaar, juist rauw! Ik maak wel eens een rauwkost met de gehele broccoli, de roosjes gaan er heel fijngesneden in en de stronk als plakjes voor de lekkere 'bite'. Heerlijk met wat fijngesneden bloemkool en een eenvoudige dressing van mosterd, honing, sesamzaadjes en iets ketjap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Mmmh! :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik eet die altijd! ik snij hem wel in wat kleinere stukje, omdat de roos anders sneller gaar is dan het stronkje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker. Ik heb het nog nooit gehad. maar voor mijn hond is het echt het einde van de wereld. Tijdens de koffie geven we haar (Bijna altijd) een stronkje broccoli. Nou reken maar dat dat smullen wordt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stronk is zeker eetbaar. Veel zoeter en knapperiger dan het bovenste gedeelte. Ik vind het zelf het lekkerst van de hele broccoli!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding