Waarom eten ze bij Sinterklaas chocoladeletters& pepernoten?

Waarom eet je dat speciaal als het Sinterklaas is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (4)

Heeft allemaal met marketing te maken :O
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je alles over de traditie van de letters:
http://www.sint.biz/chocoladeletters.html
"De traditie van eetbare letters zou volgens Frits Booy in ‘Sint Nicolaas van A tot Z’ teruggrijpen op het gebruik op middeleeuwse kloosterscholen leerlingen te leren schrijven met behulp van losse letters van brooddeeg, die als beloning mochten worden opgegeten. Een andere verklaring die Booy aanvoert is de gewoonte uit de negentiende eeuw om sinterklaasgeschenken met een laken te bedekken met daarop de beginletter van het kind, gemaakt van brooddeeg." (Er staat nog veel meer uitleg!)

De kruidnoten en pepernoten zouden een symbool zijn voor de boer die zijn akker met zaad bestrooit: op naar een nieuw, vruchtbaar jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel antwoord: Omdat het traditie is !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pepernoten werden al in de zestiende eeuw met Sinterklaas gegeven als snoepgoed en later geassocieerd met het Sinterklaasfeest omdat Sinterklaas de pepernoten meebracht toen bij mensen op bezoek kwam vanaf de 19e eeuw.