Mag je een tam konijn 1 uur 's ochtends en 1 uur 's middags stoven?

Eigenlijk moet de konijn 2 uur stoven, maar aangezien ik te weinig tijd heb wil ik graag 's ochtends 1 uur en 's middags rond 5 uur stoven, kan dit?? of wordt het taai of zo..

moet ik een kookpan of een koekenpan gebruiken?

Toegevoegd na 1 minuut:
en hoe hoog (het vuur) moet ik het konijn laten sudderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij zegt een tam konijn lijkt wel of je er een uit de kooi gaat halen ofzo maar ik ga geen antwoord geven ik heb zelf konijnen,cavia's,muizen enz. ik vind het altijd zielig.
Hoe ken je nou een konijn eten. haha maarja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt het voor de bereidingswijze uit of het tam of wild is, denk je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flappie....? Jeetje wat zielig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
he was eerste kerstdag 1961 ik weet het nog zo goed flappie zijn kooi was leeg XD en het beestje is nog wel zo lief geweest om tam te zijn :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijsy: het is dat me oma en mijn ouders me vroeger voor de gek hielden het blijkt dat ik vroeger konijn op heb met kerst :| waarvan ik dacht dat het kip was ik was namelijk ook pas 5 jaar oud totdat ik op mijn 7de rond kerst bij mijn oma in de vriezer een ijsje wou pakken en een konijn zag liggen.
ik heb toen sinds die kerst nooit meer vlees op bij hun vond het ook heel zielig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leeft hij nu dan nog?

Het beste antwoord

Nee dat kan niet. De tijd die nodig is voor het garen, is inclusief het indringen van de hitte in het vlees. Zo is een rosbief (Roast beef) stuk pas na een uur of 2-3 gaar, en dan is het midden pas rond de 70-80 graden.

Daarnaast is het zo dat tijdens het afkoelen van het vlees het een deel van het vocht verliest. Dat is natuurlijk onwenselijk als je twee keer gaat stoven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Alles kan natuurlijk, maar culinair gezien is jouw plan ontoelaatbaar.....
Arm konijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je het in een keer stoven, anders wordt het niet meer gaar om een of andere vreemde reden. Gebruik een (braad)pan met deksel, en volgens mij het vuur zo hoog dat de vloeistof waar je konijn in ligt te sudderen net tegen de kook aan is.
Is de avond tevoren stoven geen optie?
anneliez
13 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik eens rondsnuffelen op kooksites of je het konijn niet in de oven kunt garen. Daar hoef je niet bij te blijven.
De bereidingstijd gewoon in twee delen hakken zal een slecht resultaat opleveren.
Of je zou een ander recept kunnen zoeken, dat wel bij de tijd past die er voor over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou wel kunnen, ik zou het dan zo doen:
Neem een dikke ijzeren pan (liefst zo'n echte van gietijzer) en zet deze op het laatst op een warmhoudplaatje. Voor je het gas uit doet, zorg dan dat het warmhoudplaatje goed heet is geworden en sluit het deksel goed af. Gas uit en niet meer aanzitten.
Smeer het vlees voor het bakken in met een kiwipurree als marinade en het zal minder droog worden.
Ook zou je er over kunnen denken om deze een dag van te voren te maken, als je er dan wel wat meer aandacht aan kan besteden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft een konijn geen 2 uur te stoven, dan is het vlees droog en uitgepietert.
Hak het konijn in stukken, met zout en peper bestrooien en door de bloem halen. Bak de konijnstukken in een koekenpan mooi bruin, en doe ze in een zware pan. Bak in de overgebleven boter een grofgesneden ui en een ons spekreepjes aan. Dan afblussen met rode wijn en porto en bij de konijnstukken voegen.Je kunt nog wat gesneden ontbijtkoek, 50 gr bittere chocolade ,selderij en wortel en een laurierblad toevoegen.Laat dit in ongeveer 3 kwartier gaar worden. Maak de saus af met wat room, en klaar is Nijntje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een oven hebt is het geen probleem een konijntje super zacht en mals te maken.
Je braadt het `s morgens aan in een koekenpan en dan doe je het met braadvet, witte wijn en bouillon, en evtl. kruiden als rozemarijntakje, kruidnageltjes, laurierblaadje in een ovenschaal of braadpan en zet hem in de oven. Op 90 graden kan je hem de hele dag laten staan. Na 8 uur stoven is hij heerlijk zacht en valt van het bot als je niet oppast. Hoef je om 5 uur 's middags alleen nog de saus te binden en op smaak te maken als je hem kruidiger wilt.
Wanneer je hem 9 uur 's morgens in de oven schuift, is hij om 5 uur klaar. Wel zorgen dat hij zeker twee derde onder het vocht staat, want er verdampt altijd iets. Ook de oven niet warmer zetten dan 85-90 graden.

Dit is het principe van slow cooking. Je kunt hier zelfs speciale crock pots oftewel slow cooking pannen voor kopen. Heel handig als je overdags werkt en 's avonds niet meer wilt koken. Je doet het er 's morgens in en 's avonds is het klaar. Kijk maar eens op internet, er staat genoeg info over de werking ervan.

Toegevoegd na 34 minuten:
Als je geen oven hebt, kan je het konijn in delen gehakt, eerst in wat hete olijfolie in een braadpan op hoog vuur rondom bruin braden. Kruiden met peper en zout en 1½ dl. witte wijn.Laat aan de kook komen en zet dan het vuur laag. Laat het dan 1 uur sudderen. Het konijn is dan al gaar. Zet dan het vuur uit, als je weg moet.
Als je dan om 5 uur weer thuis komt, zet je het weer even aan zodat het braadvet vloeibaar wordt en haalt het konijn uit de pan. doe nu gesnipperde sjalotjes in de pan en laat de saus 3 min. op hoog vuur inkoken. Blus de saus met weer 1 dl. witte wijn of bouillon. (water met 1 bouillon tablet). Klop 1 eidooier los met 100 ml. creme fraiche of kookroom en gehakte basilicum. Voeg dit bij de saus en maak er een glad sausje van. Leg het konijn in de saus en laat alles zachtjes opwarmen. Je hoeft dat laatste ( die eidooier enzo) natuurlijk niet in de saus te doen, je kunt hem ook binden met maizena of allesbinder, maar het is wel super lekker.
amc