Bestaat er een eier kooktruc waarbij de dooier na het koken precies in het midden zit en niet ergens op het randje? (reden: perfect gevulde eieren).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
17.4K

Het beste antwoord

De eieren zitten in een doos zo verpakt dat de punt naar boven steekt, zodat de dooier in het midden blijft en de luchtzak bovenin niet beschadigd raakt door teveel druk. Om de dooier in het midden te houden roert u voordat u het ei toevoegt, in het water tot er een draaikolk ontstaat, 1 minuut blijven roeren.
Als u wat zout in het water doet bij het koken van eieren is de kans op kapot koken klein.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.taatenfriends.nl/web/taats-kooktips/1269341121/Taat-&-Friends-kooktips/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bedoelt waarschijnlijk "1 minuut blijven roeren nadat je het ei hebt toegevoegd". Dit is idd de methode.

Andere antwoorden (5)

Koken niet, maar hoe verser het ei, hoe mooier de dooier in het midden zit. Na verloop van tijd zakt hij nu eenmaal wat.
Wat ook helpt is tijdens het bewaren de eieren regelmatig (dagelijks) keren ; dan blijft-ie ook redelijk centraal. Dus als je tevoren weet dat je gevulde eieren wilt maken, ongeveer een week tevoren de eieren kopen en elke dag een keer omdraaien.

Heel verse eieren echter zijn praktisch niet te pellen, dus dan heb je wel een mooie dooier in het midden, maar een afgebrokkelde buitenkant. Is ook niet wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe krijg je het nou voor elkaar dat de dooier na het koken in het midden zit? Eigeel is lichter dan eiwit en als je het gewoon laat staan in de pan, zal de dooier uit het midden raken. Maar als je tijdens het koken met een houten lepel ( geen metalen want die wordt snel heet bij zoveel eieren) de eieren in beweging houdt en door de pan laat rollen, zal de dooier in het midden blijven.
fremar
12 jaar geleden
De truc zit niet bij het koken maar bij het bewaren. Je moet elke dag even de eieren 'keren', ondersteboven leggen t.o.v. hoe ze liggen. Dan komt de dooier mooi in het midden.
12 jaar geleden
als je de eieren gaat koken een lepel zout in het water doen! blijven ze beter in het midden! niet vragen waarom....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wat zout in het water doet bij het koken van eieren is de kans op kapot koken klein, het heeft niets met de stand van de dooier te maken.
als je het water kookt, moet je het rond gaan draaien. ei er in en blijven draaien, zo blijft de dooier in het midden.