Wat kan je van rode linzen maken en hoe doe je het?

Heb ze voor het eerst van mijn leven gekocht en vraag me af of je er andere gerechten mee kan maken dan het kookboek over linzen opgeeft? En smaken ze ook anders dan gewone linzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.1K

Het beste antwoord

Rode linzen worden vooral gebruikt in de turkse en joodse keuken.
Rode linzen kun je gebruiken om soep van te maken,maar er zijn nog wel andere mogelijkheden .
zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De rode smaken iets minder zoet maar die smaak heb je bij verwerking natuurlijk zelf in de hand.

Ingrediënten voor 6 personen
2 tl boter
2 teentjes knoflook
1 ui
½ theelepel kurkuma
1 theelepel garam masala
¼ theelepel chili poeder
1 theelepel gemalen komijn
800 gram tomaten op sap
1 kop rode linzen
2 theelepels citroensap
2½ kop groente bouillon
1¼ kop kokosmelk
zout en versgemalen peper
gehakte koriander

Bereidingswijze
Pers knoflook uit en hak ui fijn. Giet tomaten af. Smelt boter in grote pan. Fruit knoflook en ui 2-3 min. Voeg kurkuma, garam masala, chili poeder en komijn toe en bak 30 sec mee. Voeg tomaten, rode linzen, citroensap, bouillon en kokosmelk toe en breng aan de kook. Draai vuur laag en laat soep onafgedekt 25-30 min sudderen, tot linzen gaar zijn. Breng op smaak met zout en peper en schep soep in warme soepkommen. Hak koriander fijn en strooi over soep. Serveer direct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indiase linzenschotel

Jeanne-recepten
RSI-kooktips
Email

butdesign3a.gif - 3144 Bytes

1 ons rode linzen (gele hebben een veel langere kooktijd)
1 sjalot
1 teen knoflook
theelepel curcuma of koenjit
ev. theelepel gemalen cardamon (hoeft niet)
1 laurierblad
3 gehakte-spinazie-blokjes uit de diepvries
(kruiden)bouillonblokje
zout en peper

Haal de spinazieblokjes uit de diepvries, ontdooi ze in de magnetron, maar zorg dat ze heel blijven.

Snipper de sjalot, doe de teen knof in de knijper.
Zet alle kruiden klaar.

Maak met (een deel van) het bouillonblokje ongeveer 2 deciliter kruidenbouillon.

Verwarm olie in een pan, fruit de ui tot die goudbruin is.
Doe knoflook, curcuma, laurierblad en ev. cardamon erbij. Even doorroeren.

Bouillon in de pan en ook de linzen. Peper en beetje zout erbij.
Ongeveer 15 tot 20 minuten op laag vuur tegen de kook aan laten. De linzen moeten net zacht worden, niet tot soep koken.

Dan de spinazie erbij, doorroeren, nog 5 minuten op laag vuur en klaar.

Eigenlijk is dit een bijgerecht waarbij je kip of lamsvlees zou kunnen eten. Lekker, al dan niet Indiaas, brood erbij kan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rode linzen zijn sneller gaar dan andere soorten. Dit komt omdat het eigenlijk geschilde bruine- of paarse linzen zijn.
Te vergelijken met spliterwten, dus ze hoeven ook niet ingeweekt te worden. Het betekent dus wel dat ze melig koken en makkelijk uit elkaar vallen. Ze kleuren bij het koken ook gelig van kleur.
Rode linzen zijn in 15-20 min. gaar en worden door hun kookeigenschap het meest gebruikt voor curry's en maaltijdsoepen.

Heerlijk is een pastasalade met rode linzen;

Ik zet dan altijd een pan met water op en zodra dit kookt doe ik er pasta in en wat zout. Ik neem hiervoor altijd de schelpjespasta (orecciette). Zo'n 5 min. voor het einde v.d.
kooktijd doe ik dan de rode linzen erbij en laat ze even meegaren. Daarna afgieten en goed laten afschrikken, dus rijkelijk koud water eroverheen laten lopen in de vergiet.
Snijd bleekselderij in dunne plakjes, snijd het witte en lichtgroene van zomeruitjes in schuine dunne ringetjes, halveer pruimen of nectarine, ontpit en snijd in partjes.
Haal de pitjes van een rood pepertje en snijd ook in kleine ringetjes.

Pers 1 sinaasappel uit. 8 el. sap mengen met 2-3 el. witte balsamico, het pepertje,4 el olijfolie, beetje suiker,zout en peper en roer alles door elkaar.

Meng nu alles met de saus en strooi er fijngehakte peterselie bij. Proef of er nog wat kruiden bij moeten en laat nu nog 15 min. intrekken voor je serveert.

Je kunt ze ook als bijlage geven als groente
Uitje en bleekselderij ( wortel kan er ook bij) even in wat olie fruiten, rode linzen erbij, 1 min. meestoven. Groentebouillon erbij, deksel erop en bij kleine vlam 7-10 min. garen. Dan kruiden met zout, peper, suiker en citroensap. Wat olijfolie en gehakte peterselie erdoor en klaar!
Je kunt ook een scheut witte wijn bij de bouillontoegave doen en een mosterdsausje maken van 150 gr. creme fraiche, 2 theel. honing-mosterd of grove- 3 en citroensap.
Deze saus onder de groente roeren met wat fijngesneden prei en alles nog 3-4 min. inkoken. Heerlijk bij roodbaarsfilet bijv.
amc
13 jaar geleden
Indiaase Dahl:

250 gram rode linzen (supermarkt of Turkse winkel), 2 uien, 2 teentjes knoflook, boter, 1 theelepel gemberpoeder, 1 eetlepel garam masala, 1 theelepel koenjit, 1 theelepel ketoembar (= koriander) 1/2 theelepel djinten ( = komijn ), bouillonblokje

In boter ui fruiten, dan knoflook, kruiden en dan linzen. Even bakken.
Voeg water toe tot het 3 a 4 cm boven de linzen staat.
Bouillonblokje erbij, peper. Aan de kook brengen. Roeren.
Dan ongeveer 30 minuten op klein vuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha vanavond gegeten !! Je maakt hem precies hoe ik hem ook maak, maar met als grootste verschil: ik zet er op het einde even flink de blender in. O ja, en een heet pepertje mmmmm
Je kan er een heerlijke hollandse stoof-soep van maken, lijkt wel een beetje op erwtensoep.
Neem wat prei, knolselderij, wortel, aardappel en ui en zet dit lekker met de linzen en wat water op met een bouillonblokje en evt wat zout en peper naar smaak (ik doe er vaak een kladder sambal brandal bij) en laat dit 2 uur zachtjes koken.
Als je van vlees houdt kan je naar hartelust varieren, bijvoorbeeld met dikke stukken verse worst of eenvoudig een paar reepjes kip (of een hele poot).
Ik ben niet zo'n vleesliefhebber, en doe er wel eens gerookte tofu in blokjes in, leuk effect die rooksmaak!

Als de stoofprut dan klaar is, voor het serveren wat fijngesneden lente-ui erdoor, of tauge, of voor de spice- wat schijfjes spaanse peper of jalapeno.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om rode linzensoep tot een volledige maaltijd te bereiden heb ik dit recept voor je:

1 ui bakken in olijfolie
linzen toevoegen , beetje water tot de linzen verkleuren(op zacht vuur ander breken ze)
een eetlepel bouillon
1 teentje knoflook
paar blaadjes koriander
blokjes aardappelen +- 2 aardappelen
half kommetje rijst
zachtjes aan de kook
zout peper
aan het eind een klein beetje citroen

Vers knapperig brood erbij, verrukkelijk!