Is het onhygienisch om deeg te kneden, met een ring om je vinger?

Toevallig zag ik op TV een stukje van de cursus "taart versieren" en zag allemaal dames deeg kneden, terwijl ze een of meerdere ringen om hun vingers hadden. Dat lijkt mij onhygienisch, omdat er tussen ring en vinger altijd wat vuil zit. Bovendien is het onlogisch, want na het kneden zul je even je handen moeten wassen, en dat zal toch echt zonder ring moeten, omdat er nog wat deeg tussen ring en vinger zal zitten. Kun je net zo goed vóór je met je taarten in de weer gaat, je ringen afdoen.

Beetje slordig van de TV-dames, of overdrijf ik? ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In veel culturen anders dan de onze is het een doodzonde om je ringen aan te houden tijdens het bereiden (kneden etc) van eten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In veel culturen anders dan de onze is het een doodzonde om je ringen aan te houden tijdens het bereiden (kneden etc) van eten

Het beste antwoord

Het is onhygienisch! Absoluut!
Tussen ring en vinger blijven ontzettend veel bacterien zitten die je ook weer kunt overbrengen naar je voedsel.
Waarom denk je dat verpleegkundigen hun sieraden af moeten doen tijdens hun werk? Juíst! Omdat je daardoor heel gemakkelijk bacterien van en naar andere patienten kunt overbrengen (kruisbesmetting noemen we dat). Nou dat kan dus ook met voedsel. Sowieso als je met voedsel aan de slag gaat is het goed om je handen van te voren te wassen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik vind van wel
er kan altijd vuil achter blijven zitten ondanks dat de handen zijn gewassen of ze moeten handschoenen aan doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als koks iets proeven.
Steken ze de lepel daarna ook gewoon weer in de pan ondanks dat hun mond het maar een heel klein beetje aanraken.
Zo kan je wel om alles je handen gaan wassen.
Dat verschil zul je echt niet merken/proeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat erom of het hygienisch is en dat is het niet ik verricht via mijn werkgever veel klusjes in een restaurant maar daar wordt een "proeflepel"direct in de vaatwasser gedaan
Steenuiltje
13 jaar geleden
Haha @martijn. Moet jij eens even aan een lepel slikken en dan weer in je gerecht steken. Dagje wachten .... doen alle speekselenzymen hun werk. Zie je zo'n vies waterig laagje in je voedsel staan. Brrrr......
Ik vind dat echt smerig als je een lepel uit je mond weer in je eten stopt wat anderen nog moeten eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een proeflepel kan ook gebruikt worden zoals ik beschreef
hoor
maar je moet wel consequent zijn en de lepel direct afwassen
Het kan onhygienisch zijn maar dat kleine beetje vuil kan geen kwaad lijkt mij.
Bij sommige mensen wil de ring niet meer af omdat de vinger in de loop der jaren dikker is geworden.

Wat mij betreft overdrijf je dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je overdrijft niet, het is heel onhygienisch. Bovendien is het ook nog niet eens handig. Ze zouden niet de eerste zijn, die hun ring kwijt zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het voor mezelf niet vies, ik was tevoren mijn handen, en ook tussen mijn ring en vinger maak ik het schoon. Maar iedereen die in de horeca werkt, of in aanraking komt met voedingsmiddelen die bestemd zijn voor consumptie door derden, moet gewoon zijn sieraden afdoen, ook armbanden, oorbellen en piercings. Bovendien weet ik waar mijn handen geweest zijn, niet waar die van de 'kok' geweest zijn. Vergelijk het met een broodje, die smeer ik thuis gewoon op het aanrecht, maar ik verwacht in een lunchroom dat mijn broodje op een schoon bordje gesmeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe gewoon je ring efkes uit. Toi toi toi!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je overdrijft.
Ik vind sowieso dat alles wat met hygiene te maken heeft, tegenwoordig overdreven wordt.

Als je deeg gaat kneden, was je je handen, met ringen er aan, die worden dus ook gewassen. En goed afgespoeld.

En daarna was je ook weer je handen, met je ringen aan en spoel je wat tussen ring en vinger zit ook wel weer weg.
Toen ik nog ringen droeg deed ik die nooit af.
Nergens voor. En mijn waterdichte horloge ook niet.

Wat niet wegneemt dat ik het wel logisch vind dat je in bepaalde beroepen geen ringen of andere sieraden mag dragen.
Dat is iets anders dan in een thuissituatie, wat in zo'n tv-filmpje nagebootst wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
Als je in een openbare ruimte aan de leuning zit is dat al veel smeriger dan de 1/100mm die onder je ring zit.
nee je overdrijft niet, maar als je de ring niet van je vingers kunt krijgen,je wast je handen van te voren stel dat er nog een bacterietje of wat van tussen de ring in je deeg komt,die overleeft het bakken toch niet dus niks om je zorgen om te maken
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, dat ook: bacterien gaan wel dood door het bakken. :+