Kun je voor pannenkoeken gewone bloem gebruiken of moet er bakpoeder bij?

Of kun je beter zelfrijzend bakmeel gebruiken? Heeft iemand misschien een goed recept voor zelfgemaakte pannenkoeken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
74.3K

Antwoorden (8)

Het is een kwestie van smaak. Ik gebruik altijd gewone bloem zonder bakpoeder. Met bakpoeder worden ze iets luchtiger. Het is maar net waar je van houdt!

250 gram bloem
1 mesp. zout
2 grote eieren
0.5 l melk
boter om te bakken
bamibal
13 jaar geleden
wij gebruiken bloem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
200gr bloem
70gr suiker
4 eieren
0,5l melk
2 eetlepels arachide-olie
20gr boter = er hoeft dus geen bakpoeder bij.. met gewone bloem lukt het perfect (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik bloem van pannekoekenmeel en 50 % volkorenmeel. Is ook goed voor hartige vulling zoals bacon of ontbijtspek, soepgroenten, ui en kaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook kun je de helft bloem en de helft boekweitmeel gebruiken. worden ze wel stevig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kwart boekweitmeel bij de tarwebloem is ook niet te versmaden. Rijsmiddelen zijn niet gebruikelijk bij den Hollandsche Pannenkoek. De koek wordt er zompiger en vetter (opzuigen bakboter) van. Nu houden wij van vet, maar niet van zompig. Dat doet ons denken aan de veengronden van weleer waarin hele families zijn verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over afdwalen gesproken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.
Sorry.
Zo werkt mijn psyche.
Maar ik stop meteen voor ik weer afdwaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft je niet te verontschuldigen, dat plusje was van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind afdwalen een van de leukste dingen om te doen. alleen met autorijden is het niet altijd handig.
Ik maak ze anders dan normaal, omdat we deze lekkerder vinden en deze manier de pannenkoeken lichter verteerbaar maakt;

3 eieren,
200 gr bloem,
¼ l. karnemelk,
½ theel. zout,
olie om in te bakken.

Alles in een kom doen en met de mixer of garde goed kloppen. Het beslag een half uurtje laten staan en dan bakken. Ze hebben nu een speciaal smaakje (ietsje zuriger)en zijn bijzonder licht verteerbaar.

Voor 1 persoon die een dikke pannenkoek wil,
100 gr. zelfrijzend bakmeel,
mesp. zout, mesp. kaneel,
1 ei,
¼ l. melk,
1 banaan,
boter om te bakken.

De bloem met zout en kaneel in een kom doen, kuiltje in het midden, ei erin. Voeg de helft v.d. melk toe en roer met de garde tot het een glad beslag is. Roer er in een dun straaltje de rest melk bij. Half uurtje rusten.
Maak intussen een sausje van 2 eetl. slagroom en 2 eetl. honing door dit door elkaar te mengen in een steelpannetje op laag vuur te roeren tot het een gladde saus is. Al roerend laten pruttelen tot de saus de gewenste dikte heeft.
Doe een klontje boter in de antiaanbakpan en leg hierin schuine gesneden plakjes banaan. Schep het beslag hierover. Bak nu de pannenkoek en leg die op een bord.
Bedruppel met de saus en eet hem warm. Heerlijk!
Je kunt hem ook met gewoon bloem maken, hij blijft dan alleen dunner.
amc
13 jaar geleden
Ik heb laatst pannekoeken gemaakt van tapioca-meel. Je moet veel kauwen omdat ze rubberachtige structuur (chewy) hebben. Met kaas bakken in pan en samabal erna erop smeren. Mjam...Erg lekker!!!