Wat kun je allemaal doen/maken met sesamzaad?

Ik heb net n zakje sesamzaad gekocht , maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat kan gebruiken? Heeft iemand tips? Groet en dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
18.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm...ik zat juist te denken 'waar kan ik sesamzaad kopen'... dat kan jij me dan wel vertellen. Bij mijn supermarkt hebben ze het niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige supermarkten hebben ze het wel, en ook bij alle biologische winkels, sommige toko's, notenkramen op de markt, en bij De Tuinen. Bij supermarkten waar ze het niet lijken te hebben, kan je even aan het personeel vragen of ze het hebben, soms krijg je dan een zak met sesamzaad mee van de bakafdeling (en omdat zij dat hebben om zelf te gebruiken tijdens het bakken heeft het geen officiële prijs, en krijg je het vaak gratis mee).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het op de markt gekocht bij een notenkraam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van sesamzaad maak je het beroemde gerecht uit het Midden-Oosten: hummus. Een heerlijk gerecht voor op toastjes van kikkererwten, sesamzaad en knoflook.
Voeg nog verse koriander en olijfolie toe en mix het met een staafmixer fijn. Een super smakelijke, vezelrijke dip!

Het beste antwoord

Heerlijk bij gebakken banaan;

Ik vind kinderbananen er het lekkerst voor, die hebben meer smaak. Gewone bananen moet je eerst door de helft
snijden.Maak een taai vloeibaar papje van 50 g. rijstebloem met wat water. Doe er 1 eetl. rietsuiker en een snufje zout bij en verroer dit goed. voeg dan 30 g. geraspte kokos en 1 eetl. sesamzaad toe en laat het even staan. doe er evtl. wat water bij als het te dik is. Wentel dan de bananen erdoor en frituur ze bij 170 graden in plantaardige olie, ze moeten wel 'zwemmen'. In ca. 5 min. zijn ze goudbruin en klaar. Laat ze op keukenpapier even uitlekken. Eet ze heet, bedruppeld met wat honing.

Gebakken aardappelen met sesamzaad;

Snijd gewassen, ongeschilde aardappelen door de helft en strooi er zout over. Beleg een bakblik met bakpapier en vet dit in. Pak 3 schaaltjes of bordjes en strooi op eentje een laag sesamzaadjes, op de tweede komijnzaadjes en op de derde rozemarijnblaadjes. Druk nu de aardappels met de snijkant in of de kruiden of het zaad zodat je 3 verschillend gekruide aarappelhelften hebt. Leg ze nu met de gekruide kant naar beneden op het ingevette bakblik en kwast de schil in met wat olie. Zet het bik in het midden van de voorverwarmde oven van 225 graden C. en laat ze ca.25 min. bakken tot ze gaar gebakken zijn. Test even met de punt van een mesje.
Heerlijk bij gegrild vlees en gevogelte.

Zo kan je het strooien over bijv. cocktailworstjes in bladerdeeg, over bagels, Turks brood als je dat zelf bakt
of volkorenbrood. Ook over Aziatische gerechten zoals rijstsalade met garnalen en Chop Suey, even droog geroosterd sesamzaad erover strooien, heerlijk.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Alle antwoorden waren nuttig en ik denk dat ik hiermee zal beginnen

Andere antwoorden (7)

Je kan 't zaaien!
Wordt wel meer gedaan met zaad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
combinatie met tonijn is veelgebruikt.
ook samen met pompoen is een klassieker.
Je kan er een hoop kanten mee op, ook door een salade is het goed te eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het bij de meeste avondmaaltijden en salades wel gebruiken. Je kan het er gewoon rauw doorgooien, maar even kort roosteren in een bakpan (olie is niet nodig) is lekkerder. Met name bij Aziatische rijstgerechten past het zeer goed. Ik gooi zelf bij zeer veel gerechten een klein beetje sesamzaad erdoor, zo krijg je ongemerkt al die gezonde stoffen uit het sesamzaad (gezonde vetten, calcium, etc.) binnen.
Als je zelf brood bakt, kan je het ook goed daarbij gebruiken, op de bovenkant. Je kan het ook op je brood doen, dan strooi je een beetje over de pindakaas of chocopasta, sommige mensen vinden dat heel lekker (en sommige mensen niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik heb zelf al eens geprobeerd om het op zelfgebakken brood te doen, maar na het bakken viel het er allemaal weer vanaf. Is daar nog een truc voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigeel op brood smeren voor het bakken, sesam erop en de oven in!
amc
12 jaar geleden
Als je het deeg in de vorm gedaan hebt, even met wat water inkwasten en dan de sesam erover strooien. Dan meebakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nija en amc, beide bedankt voor de tips.Ik ga beide uitproberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bak zelf nooit brood, dus dat weet ik helaas niet. Ik kan me voorstellen dat het een beetje aandrukken na het strooien wel kan helpen, omdat ze dan beter contact maken met het deeg. Maar goed, dat is maar een gok, en misschien heb je dat ook al geprobeerd. Succes in ieder geval :)
Ik stuur je een link met recepten met Sesamzaad

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ook kikkererwten in huis hebt, kun je er heerlijke humus van maken!

Mijn aangepaste versie (in de bron staat het iets anders, maar ik hou zelf niet van koriander)

265 gram kikkererwten, uit blik
75 milliliter gemalen sesamzaad (of tahin, maar je hebt al sesamzaad)
3 teentjes knoflook (minstens!)
sap van 1 citroen
10 centiliter olijfolie
1 theelepel komijn
mespunt cayennepeper (voor decoratie)
zout

Alles bij elkaar in de blender/keukenmachine. Olijfolie als laatste toevoegen in scheutjes, telkens even draaien en kijken of het smeuïg genoeg is. Beetje cayennepeper opzij houden om er daarna overheen te strooien voor de kleur.

Lekker als dip met turks brood.

Klaar! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pletten met zout en op frietjes strooien. Ook geschikt voor salades en andere aardappelbereidingen.
En lekker op zelfgebakken brood!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een paar ideetjes:

- Gebruik het gemengd door een teriyaki-marinade en smeer er de bovenkant van moten zalm mee in. Om en om in een grillpan tot ze net gaar zijn, lekker met gegrilde groene asperges en noedels of pasta.

- Meng het door een losgeklopt ei en paneer er kipfilets mee. Dit at ik jaren geleden eens in een restaurant en was heel lekker.

- Maak er sesamstengels van. Besmeer plakjes bladerdeeg met losgeklopt ei, bestrooi met het sesamzaad en snijd in smalle reepjes. Afbakken volgens de aanwijzingen op de verpakking van het bladerdeeg. Je kunt naar smaak variëren met maanzaad, geraspte kaas, grof zeezout of andere kruiden die je lekker vindt.

- Meng het met wat muesli door de yoghurt of door (zelfgemaakt) zanddeeg en bak er koekjes van.