Waarom staat er bij gerechten uit de chinese/indische keuken altijd een glas bier op tafel?

Ik bedoel dan in de reclames voor bijvoorbeeld mixen van Conimex. Over de authenticiteit van de oorsprong van de gerechten hoeven we het hier niet te hebben, maar het valt me op dat je dan altijd een gedekte tafel ziet met een glas bier naast het bordje nasi of bami.

Maar afgezien daarvan ook bij een bezoekje aan 'de Chinees' staat er altijd wel een glas pils bij iemand. Zelden zie je iemand rooie wijn drinken. Zelfs ik weet niet beter als; We gaan chinees halen? Biertje!

Is het zo gegroeid, of wordt het standaard in de aziatische landen stiekem ook met bier erbij gegeten, zoals wij wijn bij de maaltijd drinken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.4K
Kimath
13 jaar geleden
Is mij nog niet opgevallen, ik zal de volgende keer eens opletten bij de reclame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk aan de reclame van een biermerk en een tatoeage; de conimex-mixen etc. Zo kwam ik er dus op om deze vraag te stellen. ;)

Het beste antwoord

Ik drink zelf nooit pils omdat ik wijn lekkerder vind. Uitzondering; ja, bij de chinees drink ik graag een lekker koel getapt pilsje. Dit is echt het lekkerst vanwege de kruidige smaken. De delikate smaak van wijn valt weg bij de chinese maaltijd, wijn voegt niets toe aan smaak bij deze kruiden. Ik denk dat meerdere zo niet de meeste mensen dit zo ervaren en daarom is dit eigenlijk de geijkte drank bij de chinese maaltijd. De chinees zelf drinkt liever thee erbij, dus het hoort niet echt bij de Aziatische keuken.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je. Thee? Dat ga ik ook es proberen, misschien is dat ook wel een verrassende combi!
amc
13 jaar geleden
Thee is eigenlijk één van de meest dorstlessende dranken en de chinezen hebben dan ook vaak heerlijke theesoorten zonder al die chemische smaakjes die er hier aan toegevoegd worden. Ze staan dichter bij de natuur dan wij westerlingen. Wij denken dat een koude drank meer de dorst lest omdat je warmte met kou blust, maar dat zit 'tussen de oren'. Thee helpt nl. ook tegen de warmte die je door pittig eten ervaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jasmijn thee bij de chinese maaltijd... Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar amc, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het steeds interessanter vinden. Vrijdag gaan we met het werk naar 'de wok'. Ik zal me daar van m'n goeie kant laten zien en in plaats van de rest van het volk aan het bier, ga ik 'ns lekker aan de thee. :)
amc
13 jaar geleden
Kon poei! (eet smakelijk en proost)!

Andere antwoorden (4)

Zal toch te maken hebben met de naar hollandsche maatstaven pittige smaak van veel gerechten en de dorstopwekkende hulpstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat bier dorstlessend is, en het beste smaakt bij chinees en indisch eten... dus het is meer een advies drank erbij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de pittigheid te blussen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een of andere manier is het gewoon een goeie combinatie,chinees eten en een glas bier erbij.
Het steekt goed bij elkaar af.
En natuurlijk de pittigheid,om het af te blussen.