Moet je bij het bakken van speklappen in een pannetje olie toevoegen?

Of moet je het in zijn eigen vet laten bakken? En hoog vuur of laag vuur? Het gaat hier om bakken zonder toevoegen van andere ingrediënten. Dus geen recepten graag. Danku.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
37.2K

Het beste antwoord

Nee. Je moet nooit olie of vet gebruiken bij het bakken van speklappen.

Wat er namelijk gebeurt als je dat wel doet is, dat speklappen gaan 'koken', terwijl ze in eigen vet moeten bakken. En door dat koken worden speklappen op den duur hard ipv knapperig.

Maak de pan goed heet en leg de speklappen er in. Je ziet dat het eigen vet al snel smelt en dit mooi een knapperig korstje geeft.

Het lekkerst is om speklappen te grillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zouo een beetje olie of boter verhitten. Maar als je anti-aanbak pan gebruikt moet het ook zonder toevoeging van boter of vet kunnen.

Ben je op zoek naar recxepten of heb je die al ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan beide. Als je er voor kiest om het zonder olie of boter te doen, kan ik je adviseren om ze in de grilpan te bakken. In olie kan dus wel. Maar het probleem is dat je daarna, je hele keuken een grote beurt kan geven. Het spettert als een gek namelijk. in de boter spettert het ook. maar wel minder. (Boter, geeft lekkerdere jus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een tefalpan hoef je helemaal niets toe te voegen en dat de keuken totaal ondergespetterd raakt klopt niet. Ook ik bak wel eens een speklapje, lekker toch, maar hoef daarna echt niet te gaan soppen. Je moet het vuur niet te hoog zetten en dan gaat het lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speklapjes bak je in een goede anti-aanbakpan. Verwarm de pan en leg de gekruide speklapjes erin. Zorg niet dat ze erg lang zijn, want ze trekken dan krom. Snijd ze dus eerst in stukken die recht blijven of snijd de zwoerdrand eerst in. Bak ze nu op hoog vuur en blijf ze keren tot ze bakken in hun eigen vet. Wanneer ze kleur hebben en krokant zijn haal je ze eruit.
amc
13 jaar geleden
een klontje margarine is een aanrader,omdat anders het zout+ peper waarmee de speklapjes zijn ingewreven verbrand en dat kun je proeven.10 gram marga is voldoende.hoe wilt u de lapjes krokant? uitgebakken?de kleine pit gebruiken,en die ietsjes lager zetten.en laat maar bakken.er komen hoge temperaturen vrij,dus geen deksel op de pan.daar er zich dan waterdamp gaat vormen,die terug slaat op het vlees.heftig spatten is het gevolg.ik ben oud marine kok,en vlees bakken deden we met de mouwen naar beneden,en we gingen er nooit boven staan.want we hebben niet voor niets lange armen zeiden we altijd.en we hadden lange en kleine vlees vorken.wat ik ook meestal doe is de speklappen tussen plastik folie leggen en met de handpalm uitdrukken.ze worden dunner en zijn sneller krokant.smakelijk eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen vetstof gebruiken, er zit al genoeg in. zoals iemand voor me al zei wanneer je (te veel) vetstof toevoegt ben je de onderste helft aan het koken terwijl je het wat knapperig wil (kan me in ieder geval niet voorstellen dat je ze slap en wekerig wilt).
Bovendien weet je niet hoeveel uit de speklappen loopt.
Als reactie op het antwoord hierboven, dat je een beetje moet toevoegen omdat je zout en peper anders verbrandt.
Je kan het natuurlijk ook na het bakken op smaak brengen. Bovendien hoef je geen zout te doen op speklappen.

Toegevoegd na 21 seconden:
middelhoog vuur;)