Is het slecht om water flesjes te hervullen?

Ik heb weleens gehoord dat er stukjes plastic in het water kunnen komen als je een flesje water opnieuw vult. En dat het dus ongezond zou zijn om water flesjes te hervullen. Is dat waar, is het ongezond? En zo ja, waardoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Antwoorden (11)

Nee dit is niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar liefst 65 procent van de mannen en 86 procent van de vrouwen hervult wel eens een flesje. De helft van de vrouwen gebruikt zo'n flesje vaker dan zes keer. Onder de mannen houdt 38 procent zijn flesje vaker dan zes keer onder de kraan. Verpakt water verkoopt bij ons sowieso niet zo goed als in omringende landen. Waarschijnlijk omdat bij ons het leidingwater van hoge kwaliteit is en omdat we wat zuiniger zijn.

Bacteriën
Onhygiënisch, vindt de branche. Volgens hen is het niet verstandig om flesjes opnieuw te gebruiken, omdat er telkens een beetje bacteriën uit je mond in het flesje komen.

Toch wordt je hier volgens onderzoek van consumentenprogramma Kassa in april 2007 niet ziek van. Het water wordt inderdaad slechter van kwaliteit, soms zelfs op het niveau van slootwater voor koeien. Maar omdat het om je eigen bacteriën gaat, blijft ziekte uit. Aangeraden wordt om het flesje om te spoelen met afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen slechts stukjes plastic in het water terechtkomen als je flesje kapot zou zijn.
Je moet wel opletten met vaak hetzelfde flesje hervullen, na verloop van tijd zitten er veel bacterien aan het dopje, omdat je daar elke keer met je mond aan zit om te drinken.
Dus af en toe even het flesje goed afwassen, of na zoveel keer gebruiken weggooien.
13 jaar geleden
Die flesjes worden van te voren uitgebreid onderzocht op voedselveiligheid. Als er stukjes af zouden kunnen gaan bij het hergebruik, zouden die stukjes er ook al bij het eerste gebruik af kunnen gaan en zouden ze zowiezo niet gebruikt mogen worden voor drinkwater.

Het lijkt mij dus een broodje aap-verhaal in dezelfde categorie als de kankerverwekkende deo's.

Natuurlijk zou het best kunnen dat zo'n flesje na 1000 x hervullen niet meer zo fris is, maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem, op tijd een keer goed uitwassen en spoelen, en je kunt weer vooruit.
13 jaar geleden
Nee, hooguit bevat het hervulde flesje meer bacteriën door herhaald contact met je mond. Bij hogere temperaturen heb je aan het einde van de dag echt geen lekker fris water meer.
Bijvullen is veel beter voor het milieu én je portemonnee. Ik koop de flesjes die wat steviger zijn, meestal zijn dat de flesjes waar koolzuurhoudend mineraalwater in zit. Deze flesjes kun je heel goed in de vaatwasser zetten. Verder vul ik de flesjes 's avonds met kraanwater en leg ze dan een nacht in de koelkast, zodat je de volgende dag toch lekker fris water hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo'n flesje in de natuur achter zou laten (niet doen!) en vervolgens een aantal jaar wacht, dan is het inderdaad uiteengevallen in kleine stukjes plastic die het oppervlaktewater vervuilen; erg slecht voor de gezondheid van de plantjes en de diertjes. Beter is een stevige waterkruik te gebruiken i.p.v. zo'n slap flesje dat maar een paar weken mee gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het telkens goed uitgespoeld vooralleer je het terug vult kan het voorlopig geen kwaad.
Maar ook niet te lang doen, want er blijven altijd bacterien achter in het fleske, en die kan je niet wegspoelen, trouwens de meeste bacterien zitten in de mond!
En elke slok je drinkt, valt het elke keer terug in't flesje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk wordt er met de 'stukjes plastic' de weekmakers van het plastic bedoelt. Het schijnt dat er altijd kleine sporen van weekmakers van het kunststof vrijkomt, en iets meer als je warm water gaat gebruiken. Het zijn zeer kleine hoeveelheden, en er zijn nog discussies over of dit nou slecht voor ons is, of dat het geen kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Ik vul flesjes altijd weer met water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, volgens mij kan dat absoluut geen kwaad.

Ik (man) vul ze ook gewoon weer bij en ben ook zo'n typische Nederlander die dat om 2 redenen doet:
Milieu: De plekken waar ik ze gebruik bieden geen directe mogelijkheid voor inzameling/recycling van plastic
Zuinigheid: Verpakt water in flesjes is 2.000 keer zo duur als ons zo uitgebreid gekeurde kraanwater (zie bron)