Hoe lang blijft een fles siroop goed buiten de koelkast?

Zoals bv Karvan Cevitam ofzo.

Toegevoegd na 44 minuten:
Geopend natuurlijk...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
60.5K

Het beste antwoord

Aanmaaklimonade oftewel limonadesiroop bevat als ingrediënten suiker/zoetstof, vruchten en citroenzuur.
Er zit meer suiker dan vruchten in. De suiker is het conserveringsmiddel.

De suiker verlaagt het aantal ‘vrije’ watermoleculen in het voedsel. Bacteriën hebben water nodig om zich te kunnen vermenigvuldigen. Zonder vrije watermoleculen kunnen ze zich dus slecht vermenigvuldigen: het voedsel bederft niet.

Zuur dient om de zuurgraad van het voedsel zo ver omlaag te brengen, dat bacteriën er niet (goed) meer op kunnen leven en zich niet kunnen vermenigvuldigen.

Nu is de meeste limonadesiroop zo geproduceerd dat de bacteriën nauwelijks meer kans krijgen, maar er zijn ook meer ‘natuurlijke’ siropen die nog wel enigszins aan bederf onderhevig zijn. Ook de temperatuur heeft invloed op het bederf. Om het risico zo gering mogelijk te maken, is er een algemeen geldend bewaaradvies voor limonadesiroop en dat luidt: Na openen gekoeld bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ik doe ongeveer een maand met een bus siroop, en al die tijd heb ik hem dan buiten de koelkast.
roosvicee wordt geadviseerd om hem IN de koelkast te bewaren, maar gewone siroop toch wel een maand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er veel suiker in zit, kun je hem inderdaad wel een maand buiten de koelkast bewaren, maar siroop zonder suiker is aan te raden om in de koelkast te bewaren.

Suiker zorgt namelijk voor conservering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het na openen niet te lang buiten de koelkast bewaren, door de warmte van buiten af kunnen binnen toch ingredienten gaan bederven..
als je het doet omdat je het niet te koud wil laten drinken, kan je 10 min van te voren er een beetje uithalen.. maar toch maar bewaren in de koelkast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dit voor stomme vraag??
In de winkel ligt de fles toch ook niet in de koeling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaren. Ik spreek uit ervaring.
Er zit zo veel suiker in, dat dat een sterk conserverende werking heeft.
Dat is overigens ook vroeger de gedachte geweest bij het bereiden van jam. De vruchten konden goed bewaard blijven door ze te mengen met erg veel suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Het gaat om een geopende fles en die kan je echt niet jarenlang bewaren. Zodra er zuurstof bij komt begin je al af te tellen.
ja denk wel een maand ongeveer het ligt er natuurlijk ook wel aan hoelang dat die al in de supermarkt staat aangezien de oude producten haast nooit naar voren worden geschoven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor siroop?
Een jam bestaat voor 50% uit suiker, en die blijft daar heel lang mee goed.

Hoe hoger het suikergehalte hoe langer de siroop goed blijft. Er is eigenlijk maar 1 echt risico...die suiker houdt geen gist en geen schimmel tegen....echter, deze 2 zijn ook weer alkaars vijanden. Dus wel altijd direct de dop er weer op draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een geopende fles Karvan Cevitam, moet in de koelkast bewaard worden omdat het vruchtenlimonadesiroop is.Vruchtenlimonade moet nl. gekoeld bewaard blijven of je moet een kelder hebben die niet warmer is dan 7 graden C. Dit is de max. temp. waaronder deze goed blijft. Dan nog is er het probleem dat deze verpakking meestal van metaal is. Ik weet niet of je ooit iets in blik langer bewaard hebt, maar je zult dan gemerkt hebben dat er oxidatie plaatsvindt en de inhoud dan ook naar 'blik' smaakt. Je kunt een fles karvan zowiezo dus niet maandenlang bewaren, ook in de koelkast niet.
Buiten de koelkast zal hij ook het beste binnen 1 maand opgemaakt moeten worden. Limonadesiroop in plastic flessen kan je wel langer bewaren, ook buiten de koelkast.
Tenzij het echte vruchtensap bevat. Dan is de koelkast de aangewezen plaats. In plastic is de houdbaarheid ook langer.
amc
13 jaar geleden
Ik ga in ieder geval voor "Maanden".

ik heb in mei een fles Karvan Cevitam Citroen gekocht.
Ik gebruik het alleen maar in mijn bidon tijdens het fietsen. Gisteren nog wat gebruikt, smaakt nog steeds prima (en heeft nog geen seconde in de koelkast gestaan).

Ik gok dat die over twee weken op is. Dan heb ik er toch zeker 5 maand mee gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een maand kan toch wel als er genoeg suiker in zit, wel zou ik opletten met kleine kinderen en roosvicee lacto, laat je dat te lang buiten de koeling kun je er goed ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zet in op minstens 2 maanden (zo lang staan ze bij mij thuis wel eens open in de kast), maar let in de zomer op.

Het hangt ook heel erg van de temperatuur af, hoe snel dingen bederven. Dus als het eens een paar weken heel warm is, is de kans groot dat de bacteriën zich toch gaan vermenigvuldigen.