waarom kijken mensen je raar aan als je zegt dat je geen alcoholische dranken drink?

vaak als ik ergens ben en ik zegt dat ik geen alcohol drink dan kijken mensen me raar aan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd eigenlijk dat mensen je zo aankijken, aangezien mensen die geen alcohol drinken wel een minderheid zijn, maar wel een behoorlijk grote minderheid: Ongeveer een vijfde (19%) van de bevolking drinkt geen alcohol (CBS StatLine, 2009; de hier genoemde cijfers gaan over 2007). Dat betekent dat 81% van de bevolking wel alcohol drinkt. Onder vrouwen komen meer niet-drinkers voor: 23% van de vrouwen geeft aan nooit te drinken versus 14% van de mannen.
(http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/alcoholgebruik/hoeveel-mensen-gebruiken-alcohol/)

Antwoorden (15)

Waarschijnlijk kijken ze je raar aan omdat ze niet snappen dat je het niet drinkt. Het is in onze cultuur redelijk gewoon om alcohol aan gezelligheid te linken. Bijna niemand vind alcohol de eerste keer lekker (tenzij je met breezers begint), maar toch gaan heel veel mensen het drinken, omdat het ' erbij hoort'. Dus niks van aantrekken en gewoon je eigen smaak en voorkeur volgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik nou ook. Ik drink ook zelden alcohol.
Die mensen drinken het zelf wel en denken misschien, dat jij er zwaar tegen bent of dat je niet "gezellig" mee wil doen..
In het laatste geval kan je zeggen: tja, ik ben ook wel gezellig zonder.
Vaak zeg ik ook nog: geloof me, als ik eenmaal iets drink ben ik niet zo gezellig meer:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad! Denk dat ieder voor zichzelf wel weet wanneer hij/zij op z'n gezelligst is. En dan zou je een keer niet zo gezellig willen zijn: So what.. iedereen zo z'n daagie.
Mensen kijken mij ook wel eens raar aan, als ik zeg dat ik geen koffie drink.

Het is iets dat van de norm afwijkt (Bijna iedereen drinkt koffie, en bijna iedereen drink ook wel eens een biertje of andere alcoholische drank).

Alles wat van de norm afwijkt, wordt als raar/anders beschouwd.
13 jaar geleden
Dat zegt meer over die mensen dan over jou.
Veel mensen kijken mij raar aan , zeker vroeger nog) als ze horen dat ik vegetarisch eet...is nu wat gebruikelijker maar 45 jaar geleden nog niet zo.

En hetzelfde met roken....in mijn jeugd was het stoer om te roken (en heb ik nooit gedaan)...tegenwoordig, afh van omgeving, is het eerder stoer om niet te roken.

Uiteraard worden degenen erop aangekeken die afwijken, terwijl het zo simpel zou moeten zijn dat dit afwijken gewoon geaccepteerd zou moeten worden zonder commentaar. Per slot geeft een afwijkend eetpatroon normaal gesproken geen overlast aan anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dat nu eenmaal erbij hoort denken ze, maar niets is minder waar, je bent pas stoer als je niet drinkt, en je zou als tegen antwoord kunnen geven...iemand moet de bob zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drink ook niet, en heb eigenlijk buiten een paar jaar in mijn puberteit ook nooit gedronken, en heb er ook erg weinig waardering voor. Maar rare reacties of blikken heb ik eerlijk gezegd nog nooit gekregen. Nu verkeer ik ook eigenlijk niet in kringen waar wel érg 'gezellig' met drank om wordt gegaan, omdat ik daar ook echt geen jota aanvind, maar voor heel veel mensen is het inderdaad buitengewoon vanzelfsprekend. Alsof alcohol vantevoren al 'lekker' is, of iets 'lekkerder' is als er alcohol in zit. Ik kijk daar eerlijk gezegd nog altijd een beetje raar van op.

Gewoon lekker jezelf blijven, drinken wat je lekker vind, en niet meedoen met die rare stoer-achtige aanstellerij. Want dat is het voor een groot deel ; je wilt niet wéten hoeveel mensen ik al op hun bek heb laten gaan met de vermelding dat ergens alcohol in zat waar dat niet in zat en vice versa ; ze trappen er eigenlijk 100 % van de keren in. De reacties zijn totáál verschillend, de ingrediënten niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is heel leuk om te zien. Mensen die dan steeds dommer beginnen te doen ''alsof ze dronken zijn''
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ja ; mensen kunnen helemaal 'dronken' worden van het idéé dat ergens veel alcohol in zit.
Is dat zo? Word je werkelijk gek aangekeken?
Ik kan het me niet voorstellen.
Mensen kijken toch eerder raar op van iemand die elke dag laveloos is, lijkt mij.

Het nuttigen van een alcoholische versnapering heeft van oudsher een sociale functie, en voor de meeste mensen is dat nog altijd het motief om een borrel te schenken met vrienden.
Misschien dat een enkeling even moet wennen aan het idee dat een ander die drank niet nodig heeft om te 'socialiseren', maar nogmaals: Anno 2010 zullen nog maar weinig mensen opkijken van iemand die geen alcohol drinkt.

Ook vanwege het toenemend aantal moslims, waarvan de meeste geen alcohol drinken, zijn we zo langzamerhand wel gewend aan dit 'fenomeen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg toch ook heel vaak de opmerking : Ach neem gezellig een wijntje, eentje kan toch geen kwaad.
Alsof ik het daarom niet drink, omdat het 'kwaad' zou kunnen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja echt, je wordt vreemd aangekeken. Ik roep dan altijd: 'Ik heb epilepsie' en dan vinden ze me niet meer raar maar zielig ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zoveel dingen kunnen geen kwaad, maar dat houd natuurlijk niet in dat iedereen dat dan gaat doen. Lekker zelf een beslissing nemen!
Procentueel gezien ben je in de minderheid en daarom zal er vaker wel dan niet raar op gereageerd worden. Maar of ze echt heel raar reageren betwijfel ik, er zal wel wat van gezegd worden misschien, maar dat doen mensen omdat ze graag bij de meerderheid willen horen (over het algemeen) en dat dus in deze situatie graag nog even extra bevestigd zien.

Ik zou willen zeggen: stoor je er verder niet aan, het is en blijft jou beslissing en wat iemand anders daar van vindt boeit toch niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drink ook geen alcohol, ik vind het niet lekker en ik ben een controlfreak dus hou ik graag de controle... om diezelfde reden gebruik ik ook geen drugs...

Ik word nooit raar aangekeken en ook word er niet tegen me gezegt dat ik maar eens gezellig mee moet doen...

Ik heb het trouwens vroeger wel een keer meegemaakt dat een "vriendin" dit wel probeerde, zij rookt niet dus heb ik de rest van de avond haar ervan geprobeerd te overtuigen dat roken echt heel gezellig is en dat ze maar gewoon mee moest doen... Ze begreep al heel snel mijn punt (voor de duidelijkheid, dit was uit sarcasme, ik zou nooit iemand werkelijk aanmoedigen om te gaan roken)...

Verder krijg ik welleens opmerkingen van mijn mensen uit het buitenland dat ze het vreemd vinden dat iemand in een land waar softdrugs gedoogd word dit nog nooit gebruikt heeft... maar niet storend ofzo...

belangrijkste is dat je doet waar jij je goed bij voelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ervaringdeel ik niet dus zou ik het niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niks zinnigs te melden hebt, doe dit dan ook niet! Dit is weer duidelijk zo'n antwoord om punten te scoren. Alsjeblieft, verlaag je niet tot dit soort praktijken.....
een goed voorbeeld vind ik dat van me zelf.ik heb 16 jaar bij de marine gewerkt,en daar ging het wel erg hard.maar zelf geen druppel gedronken.in het begin een watje enzo,later respect.maarze snapte er weinig van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeeeeel herkenbaar klinkt dit!!

Ik drink namelijk ook echt zelde tot nooit alchol.
En krijg dan ook vreemde blikken.
Ten eerste vindt ik een cola`tje lekkerder dus waarom alchol?
Ten tweede mogen ze er blij mee zijn hebben ze in iedergeval altijd een BOB in hun midden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PRECIES!+
sterredag
13 jaar geleden
Ik snap die mensen ook niet hoor, ik vind het altijd wel handig zo'n standaard BOB :) hoewel ik vaak zelf rij en dan dus erg weinig drink, is wel anders dan helemaal niet. Ik vind het stoer, zeker als iemand wel gedronken heeft en het nu niet meer doet. Dat vind ik dan echt knap.
ik zie dit altijd als een mening, van invloed door omgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je wellicht dronken als je het zegt? Ik kan me voorstellen dat het dan wat vreemd overkomt. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat deze mensen niet weten om te gaan met mensen die niks drinken. De meeste verstandige mensen zoals hier op GV zullen enorm veel respect hebben(zoals ik) voor iemand die niet drinkt. Ik zou zeggen trek je niks aan van deze mensen! Als je het gezellig kan maken zonder drank dan zeg ik ga ervoor! Wees trouw aan jezelf en laat je niet gekmaken.

Eigenlijk is het schandalig dat de norm tegenwoordig is als je niet drinkt hoor je er niet bij, achja er is wel meer mis met deze maatschappij.