Hoe komt het dat met name frisdranken zo anders smaken als je verkouden bent?

Ze zijn op dat moment gewoon niet lekker, terwijl veel andere dranken nog steeds een goede of redelijke smaak behouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Dat komt omdat de smaak grotendeels door je reuk wordt bepaald. Je tong proeft alleen maar zoet, zuur, bitter en zout. Dat je de smaak van koffie, thee of fris lekker vind komt doordat moleculen oplossen in het reukepitheel en daar een reactie aangaan met receptoren. Je hersenen vertalen dat in smaak. Je hebt vaak pas door hoe belangrijk de smaak is als je het reukvermogen verliest, bijvoorbeeld tijdelijk bij een verkoudheid.

Toegevoegd na 6 minuten:
De verschillen in frisdrank worden grotendeels bepaald door de reukstoffen. Overigens bestrijd ik dat andere dranken ook altijd een goede smaak hebben als je erg verkouden bent, maar heb je het dan over een vergelijking tussen koolzuurhoudende en niet koolzuurhoudende dranken? De 'smaak' van koolzuur wordt ook bepaald door je neus. Ik denk dat dit een belangrijk component is van de smaakbeleving van fris.

Iemand die een beschadiging heeft in de reukzenuw (bijv. door een klap op het hoofd komt dit soms voor) die zal ook een compleet andere smaak hebben en zowat alles ontzettend vies vinden ruiken. Dat komt omdat de hersenen het niet kunnen koppelen aan een eerdere beleving. Zou je altijd chronisch verkouden zijn, dan "wen" je er wel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

komt misschien omdat je als je verkouden bent de suikers niet goed proeft en aangezien frisdrank veel suikers bevat zou het daar aan kunnen liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op som.
Een leuk proefje (leuk woord in dit verband) is :

Knijp je neus goed dicht en neem een hapje kaneel.
Het lijkt alsof je zand in je mond hebt en je proeft niets, tot je je neus loslaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frisdranken zijn zo verschrikkelijk nep,
dat is het eerste waar jouw reukorgaan door krijgt
dat het niet klopt.
Als je heel verkouden bent, dan ruik je toch minder.

Andere dranken die wat natuurlijker zijn, zoals koffie of thee, of wijn of een cognacje,
dat komt toch wel binnen, omdat dat van nature
aroma's zijn die alle smaakpapillen treffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je smaak is dan anders en ik denk dat het ook door de bubbels komt.