waarom wordt alcohol zo hard afgeraden voor jongeren?

kan het dan zo veel kwaad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.6K

Antwoorden (6)

Daardoor sterven je hersencellen af en je bent nog in de ontwikkeling. Je merkt wel als je drinkt dat je wat dommer word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol tast je hersenen aan. Daarom raden ze het af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol is extra ongezond tijdens de groei
De hersenen ontwikkelen zich tot gemiddeld het 24e jaar. Alcohol verstoort die ontwikkeling en dat kan van invloed zijn op het karaker en het gedrag van uw kind. En bij jongeren die regelmatig drinken is de kans op alcoholverslaving op latere leeftijd groter.
In de puberteit groeien botten en spieren versneld. Hormonen beïnvloeden deze processen en alcohol verstoort de balans. Alcohol verlaagt o.a. de hoeveelheid mannelijk hormoon en groeihormoon. Van jongens is bekend dat overmatig alcoholgebruik de botontwikkeling remt.

In onderstaande link staat nog veel meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Als een kind vroeg begint met alcohol, dan heeft hij/zij 4 keer zoveel kans verslaafd te raken dan andere kinderen die er nog niet mee experimenteren. Daarom moet ook geprobeerd worden om het startmoment waarop jongeren beginnen met alcohol zo ver mogelijk uit te stellen.
Verslaving is echter niet het enige probleem dat alcohol bezorgt maar ook de ontwikkeling van het kind stagneert.

Uit onderzoek is al gebleken dat jongeren onder de 16 die wekelijks meer dan 6 glazen alcohol drinken, meer kans hebben op een depressie of angststoornis.

Alcohol beschadigt de hersencellen, dat is bekend, want kijk wat het met je doet, terwijl je ervan drinkt. Zo is al duidelijk dat het je hersenen beïnvloedt en bij veelvuldig alcohol drinken, sterven er langzaam hersencellen af. Het resultaat; vergeetachtigheid en verwardheid. Hersenen blijven zich ontwikkelen tot je 24ste, alcohol verstoort de groei van de hersenen.

Overmatig alcohol kan bij kinderen ook schade aan andere organen in het lichaam aanbrengen. Denk maar eens aan de lever. Onze reinigingsfabriek in het lichaam. Alcohol is een gifstof die door de lever aangepakt wordt en hierdoor loopt oa dit orgaan ook risico om aangetast te worden.

Spieren en botten groeien juist in de pubertijd versneld. Alcoholgebruik remt de botontwikkeling bij jongens, dit is ook al aangetoond, evenals het feit dat de hormonenhuishouding die met name in de pubertijd op gang komt, in zijn balans verstoord wordt door alcohol.
Er is gebleken dat het mannelijke testosteron door alcohol in het bloed wordt verlaagd, doordat alcohol de afbraak en verwijdering hiervan verhoogt.

Alcohol heeft ook een ontremmend effect. Jongeren die veel drinken verliezen de controle over zichzelf. Zo vrijen ze vaker onveilig en vergroten de kans op SOA`s en ongewenste zwangerschappen.
Ook spijbelen ze vaker van school, verliezen de motivatie om dingen te doen die ze minder leuk vinden zoals leren voor school, huiswerk enz.en uiteindelijk verlaten ze de school zonder diploma of startkwalificatie.

Doordat een kind door veel drinken zijn coördinatie verliest, minder snel reageert zal hij/zij ook sneller verongelukken, vaak met botbreuken, vanwege de minder goede botontwikkeling. Ook in het verkeer veroorzaken ze meer ongelukken, doordat ze niet adequaat reageren en vanwege de ontremmende werking treedt er meer agressiviteit en geweld op bij drinkers.
amc
12 jaar geleden
omdat alcohol harddrugs is?! (lichamelijk EN geestelijk verslavend, definitie van harddrugs)

verder heeft het een negatieve werking op je lichaam (lees kater) en beschadig je je lichaam er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hersencellen sterven ervan af