Waarom kan ik niet wennen aan koffie zonder suiker?

Ik dronk mijn koffie altijd zwart met een klein beetje suiker (half suikerklontje)
Ik dacht ik kan net zo goed stoppen met die suiker. Mijn vrouw dronk altijd thee met suiker en drinkt nu ook thee zonder suiker. Ze vind nu thee met suiker zelfs vies!

Maar ik heb trouw 2 maanden lang al mijn koffie zonder suiker gedronken maar kan er maar niet aan wennen en blijf het minder lekker vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde heb ik met thee. Koffie drink ik nu zwart, hoewel het jaren heeft geduurd voordat ik het lekker vond. Ben nu toch gewend en vind koffie zelfs met een klein beetje suiker vies. Maar thee nog steeds met zoetjes. Heel vreemd.

Antwoorden (9)

Omdat je een zoetekauw bent. Koffie is nu eenmaal wat bitter en niet iedereen vind bitter lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vind je hier wat tips.

http://www.goeievraag.nl/vraag/duurt-wennen-koffie-suiker.40892

Zelf heb ik er ook niet aan kunnen wennen,
dus de twee koppen koffie die ik per dag
drink, daar doe ik een zoetje in.
Maar een half klontje suiker is toch ook niet zo erg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dronk mijn koffie altijd met suiker èn melk. Na een vakantie in Italië met iedere dag heerlijke espresso's en cappucino's zonder suiker ben ik helemaal over: nu drink ik alleen nog maar zwart.

Wellicht werkt het ook bij jou. Het kost wat, maar dan heb je ook wat ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al de ervaringen met wat we eten en drinken zit opgeslagen in onze brein.
Op het moment dat we aan koffie denken, wordt deze inf. opgezocht.
Gaan we koffie drinken, dan wordt deze ervaring vergeleken met wat we proeven.
Als het niet met elkaar klopt, vinden we het niet lekker.
Ook onze maag 'weet' dat er koffie met suiker aan komt, en neemt zijn maatregelen, door het aanmaken van maagsappen, maar koffie zonder suiker is bitterder dan met suiker en daar is de maag even niet op berekend en geeft dan een vervelend gevoel, een schepje suiker erna, en het vervelende gevoel is weg.
Maar ook deze slechte ervaringen worden ook opgeslagen in onze brein.
Waardoor de volgende keer koffie zonder suiker, nog slechter kan bevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Pinokkio;

Ik denk dat je aan die voorkeur niets kunt veranderen. Heb zelf jarenlang koffie met melk en suiker gedronken. Van de melk was ik al snel af, maar de suiker dat wil niet lukken. Van alles geprobeerd: minder suiker, zoetje, alleen melk, minder sterke koffie, caffeïnevrij; niets dat ik lekker vind. Gewoon een stevig (geen teer!) bakkie koffie met suiker blijft voor mij het recept. Het gekke is dat ik verder eigenlijk helemaal geen zoetbek of snoeper ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens een minder sterke bak te zetten
Wellicht ligt het daaraan of laat het iets afkoelen, smaak wordt dan ook iets anders
ik weet niet of je senseo gebruikt maar die is best te doen zelf zonder suiker en melk. als je het niet meteen drinkt
Al ben ik flexibel wat dat betreft toch drink ik het liever niet geheel zwart. er is volgens mij ook geen enkel probleem om dat te varieren toch ?
13 jaar geleden
Mijn ervaring is deze: ik dronk mijn koffie met melk en suiker. Eerst liet ik de melk weg, toen ook de suiker. Ik vond mijn koffie zo vies maar zette door terwijl ik maar steeds bleef denken dat die koffie zonder suiker niet lekker was. Na een maand of 3 vergiste ik me en deed per ongeluk toch suiker in m'n koffie en wat bleek? Nu vond ik die koffie met suiker supersmerig smaken. Vrijwillig nooit meer suiker in mijn koffie gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen lukt het wel om zich aan een minder zoete smaak te wennen. Zo niet, wanhoop dan niet. Op de één of andere manier is het conform de natuur dat mensen zoet lekker vinden. Doe een druppel stevia in je koffie, natuurlijk zoet zonder calorieën en in de meeste natuurvoedingswinkels verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het eens met een klein 'wolkje' melk (een half melkcupje) misschien smaakt het je dan wel goed.
Ik heb dat ook eens geprobeerd, gewoon omdat ik het gemakkelijker vond om koffie zonder suiker te drinken. En nu smaakt koffie met suiker gewoon niet lekker meer, maar met iets melk is voor mij zoo lekker..

Maar als dit nou eenmaal je smaak is, dan kan je het maar beter accepteren :-) koffie smaakt nou eenmaal bitter zonder suiker.

Je kan ook experimenteren met soorten koffie, bijvoorbeeld de 'mildcafe' van DE smaakt echt een stuk milder, misschien vindt je deze wel lekker zonder suiker.