Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft er een echt goed recept voor advocaat ?

Ik heb er al veel uitgeprobeerd, maar het lukt me nooit om goede, lekkere, gebonden advocaat te maken.
Wie weet hoe je dat moet doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op drinkblog.nl vond ik het volgende recept:

---------------------------------------------------------------------------
Je hebt nodig:
8 superverse eieren (M);
200 gram kristalsuiker;
500 ml brandewijn;
1 eetlepel citroensap;
weckpot van 1 liter.
Reinig de weckpot en rubberen ring met kokend heet water en soda. Laat hem uitlekken op een schone theedoek. Kluts in een roestvrijstalen, glazen of stenen kom de eieren met de suiker tot de suiker bijna is opgelost. Verwarm water in een wijde pan maar laat het niet koken.
Hang de kom hierin en verwarm het eimengsel 'au bain marie'. Klop voortdurend met een garde, voeg in kleine beetjes brandewijn toe. Blijf kloppen tot de massa de dikte van vla heeft. Haal de kom uit de pan, voeg citroensap toe en roer goed door. Vul de weckfles met hete advocaat. Sluit het deksel en laat afkoelen. Bewaar het in de koelkast.

Je kunt het recept ook maken met whisky of cognac in plaats van brandewijn, daar wordt de advocaat nog specialer van wordt.

Tip: Meng eens 1,5 deciliter advocaat met 2,5 deciliter vanillevla, besmeer hier 8 dungebakken flensjes mee, rol ze op en bestrooi ze met poedersuiker. Een subliem dessert!
---------------------------------------------------------------------------

Zelf vind ik het ook heel lekker om advocaat te mengen met stijfgeslagen slagroom. Beetje chocosnippers erover, en het ziet er ook nog eens lekker uit.

Als ik bovenstaand recept goed interpreteer, hangt het dus af van de tijd dat je het mengsel au bain marie verwarmt, hoe dik de advocaat wordt. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vond dit antwoord op Wikipedia.
Wellicht voldoende om met jouw bestaande recept een dikkere advocaat te maken.
Proost.
Advocaat is een dikvloeibare likeur die bereid wordt met eieren, alcohol (brandewijn), gecondenseerde melk en suiker. De gele kleur wordt veroorzaakt door het eigeel met de toevoeging van een E kleurstof omdat consumenten verwachten dat dit product geel is. Dunne, vloeibare advocaat is bereid met het gehele ei. Voor een dikke, stijve advocaat worden alleen de eierdooiers gebruikt. Dunne advocaat is vooral bedoeld voor de export.

Het alcoholgehalte van advocaat bedraagt ongeveer 14 volumeprocent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding