Ja, net als alle voedingsmiddelen kan ook water bederven.
Maar dat kan wel even duren.
Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen.
In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Dit water kwam uit de wezenbronnen bij Oude Schild Texel. Het geld ging naar de weesjes. De bronnen bestaan nog steeds.en het weeshuis ook. Alleen de weesjes zijn er gelukkig niet meer. Na 2 a 3 maanden begon het water te "leven" en ontstonden er spontaan beestjes in het water. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. Deze spuugden ze eerst uit voordat ze het water dronken. En dan te weten dat ze nog 5 maanden te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, gele koorts, buikloop, etc.
Overigens leerden we in militaire dienst nog water uit de sloot te drinken door een chloortabletje toe te voegen (standaard uitrusting van de soldaat).
Ook het water in mijn camper drink ik nog na een paar weken en ik heb de 70 jaar reeds gehaald.
Ik zou me niet te druk maken om water van een dag oud, wat ook nog een keer gekookt heeft (alles dood) en wat je weer kookt (nog een keer alles dood),.te drinken. Rustig bijvullen en thee zetten maar.
En als je het toch niet wilt drinken, dan bewaren en er aardappels in koken, wc mee doorspoelen, ramen lappen (met een uitje) en straatje schrobben. We gooien niets meer weg in deze tijd van bezuinigingen. 30 miljard, hoeveel nullen zijn dat ook al weer? En griekenland, Spanje en wat te denken van Portugal staan voor de deur. Dat is andere koek dan vers water.