Kan water onder normale huis-tuin-en-keuken omstandigheden bederven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.3K

Het beste antwoord

Ja, net als alle voedingsmiddelen kan ook water bederven.
Maar dat kan wel even duren.

Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen.
In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Dit water kwam uit de wezenbronnen bij Oude Schild Texel. Het geld ging naar de weesjes. De bronnen bestaan nog steeds.en het weeshuis ook. Alleen de weesjes zijn er gelukkig niet meer. Na 2 a 3 maanden begon het water te "leven" en ontstonden er spontaan beestjes in het water. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. Deze spuugden ze eerst uit voordat ze het water dronken. En dan te weten dat ze nog 5 maanden te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, gele koorts, buikloop, etc.
Overigens leerden we in militaire dienst nog water uit de sloot te drinken door een chloortabletje toe te voegen (standaard uitrusting van de soldaat).
Ook het water in mijn camper drink ik nog na een paar weken en ik heb de 70 jaar reeds gehaald.
Ik zou me niet te druk maken om water van een dag oud, wat ook nog een keer gekookt heeft (alles dood) en wat je weer kookt (nog een keer alles dood),.te drinken. Rustig bijvullen en thee zetten maar.
En als je het toch niet wilt drinken, dan bewaren en er aardappels in koken, wc mee doorspoelen, ramen lappen (met een uitje) en straatje schrobben. We gooien niets meer weg in deze tijd van bezuinigingen. 30 miljard, hoeveel nullen zijn dat ook al weer? En griekenland, Spanje en wat te denken van Portugal staan voor de deur. Dat is andere koek dan vers water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je water in een glas laat staan bederft het op den duur zeker. Laat het ook niet te lang in de koelkast staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na ongeveer 48 uur begint het te bederven. Maar het ligt aan de omstandigheden en de kwaliteit van het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reken maar! Water in een glas is na een dag niet meer lekker. Water in een flesje bewaard kan iets langer maar wordt na een dag of 3 ook vies. Het stinkt en je proeft meteen dat het niet meer goed is. Bah!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staat dat je in geval van rampen e.d. een voorraad water kan opslaan in plastic flessen.
En dat je die iedere 6 maanden moet vervangen.

Als het water in de leidingwater- installatie lang stilstaat en als het daarbij ook nog eens warm is (boven de 25 °C) kan de kwaliteit van het water achteruit gaan. Dat merk je door veranderingen in geur, kleur en smaak van het water.

Op het etiket van flessenwater is te lezen dat het water beperkt houdbaar is. Na opening wordt geadviseerd de fles koel te bewaren. Dit om bacteriegroei te voorkomen.

In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Na 2 a 3 maanden begon het water te leven en kwamen er beestjes in voor. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren.
http://www.goeievraag.nl/vraag/houdbaarheid-water-flesje-opengemaakt.23628
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, als je het te lang laat staan gaat het rotten zelfs. Het krijgt een andere kleur, geur en ook smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja stilstaand water kan bederven! Dus water in een fles/glas noem maar op! zolang water stroomd zal het niet zo'n vaart lopen! In militaire dienst, leerde je vroeger om je veldvles na 1 dag te verversen omdat het water anders zou gaan "rotten"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water dat lang heeft stil gestaan bederft op den duur

water dat enkel beweegt bederft niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Het kan bederven. Zelfs het water in je waterbed...kan bederven of rotten. Dan lig je met een soort riool lucht om je bed heen. En dat krijg je er niet meer uit. Het blijven korte termijn oplossingen want het waterbed krijg je vanbinnen nooit echt goed schoon. Dus het schone water zal ook weer opnieuw gaan rotten. Erg slecht voor de gezondheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor watertanks die in bv. boten, caravans en campers zitten kan je een toevoeging kopen.
Maar of je dat water dan nog wil drinken? Geef mijn portie maar aan Fikkie (best mogelijk dat die het zelfs niet meer hoeft) Maar schoonmaken kan er nog best mee.