Vind je het erg? Ik herhaal hier niet wat in de link staat. Het hele recept staat erin, en het is niet moeilijk.

Advocaat wordt weer populair. Het was lange tijd iets voor heel oude mensen, maar het is er weer!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/dranken/advocaat-4144.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt nodig:
8 superverse eieren (M);
200 gram kristalsuiker;
500 ml brandewijn;
1 eetlepel citroensap;
weckpot van 1 liter.
Reinig de weckpot en rubberen ring met kokend heet water en soda. Laat hem uitlekken op een schone theedoek. Kluts in een roestvrijstalen, glazen of stenen kom de eieren met de suiker tot de suiker bijna is opgelost. Verwarm water in een wijde pan maar laat het niet koken.
Hang de kom hierin en verwarm het eimengsel 'au bain marie'. Klop voortdurend met een garde, voeg in kleine beetjes brandewijn toe. Blijf kloppen tot de massa de dikte van vla heeft. Haal de kom uit de pan, voeg citroensap toe en roer goed door. Vul de weckfles met hete advocaat. Sluit het deksel en laat afkoelen. Bewaar het in de koelkast.

Je kunt het recept ook maken met whisky of cognac in plaats van brandewijn, daar wordt de advocaat nog specialer van wordt.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het zelf weleens gedaan? Ik kan je verzekeren dat het je rijvaardigheid niet bevordert als je al roerend een poos die alcoholdamp hebt ingeademd boven het badje van Marie. ;-)
Zelf advocaat maken

Je kunt dat gele goedje natuurlijk gewoon kant en klaar in een flesje kopen, maar je kunt het ook zelf maken.
Advocaat lijkt iets voor oudere dames die dat gezellig al keuvelend zitten te lepelen, maar als je hem zelf maakt en je zelfgemaakte brouwsel proeft zul je moeten bekennen dat het gewoon heerlijk is.

Je hebt nodig:
8 superverse eieren (M);
200 gram kristalsuiker;
500 ml brandewijn;
1 eetlepel citroensap;
weckpot van 1 liter.
Reinig de weckpot en rubberen ring met kokend heet water en soda. Laat hem uitlekken op een schone theedoek. Kluts in een roestvrijstalen, glazen of stenen kom de eieren met de suiker tot de suiker bijna is opgelost. Verwarm water in een wijde pan maar laat het niet koken.
Hang de kom hierin en verwarm het eimengsel 'au bain marie'. Klop voortdurend met een garde, voeg in kleine beetjes brandewijn toe. Blijf kloppen tot de massa de dikte van vla heeft. Haal de kom uit de pan, voeg citroensap toe en roer goed door. Vul de weckfles met hete advocaat. Sluit het deksel en laat afkoelen. Bewaar het in de koelkast.

lekker hé...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf advocaat maken

Advocaat, ouderwets lekker. Da’s heus niet alleen voor oude tantes.
Advocaat is heerlijk te gebruiken in desserts. Vooral de combinatie met pure chocola vind ik lekker. En je kan het natuurlijk ook gewoon lekker lepelen.
Eigen gemaakte advocaat is makkelijk te bereiden en lekker romig.

Benodigdheden:

20 eidooiers
2 dl brandewijn of jenever
125 gr suiker
half blaadje gelatine

Bereidingswijze:

Zet de gelatine in de week in koud water.
Zet een grote bak klaar om de advocaat in te doen als het klaar is. Je moet de advocaat dan snel uit de pan gieten zodat het niet door gaart. Gebruik een grote bak zodat de advocaat snel kan afkoelen.
Roer de eidooiers los met de brandewijn en de suiker in een pan met dikke bodem. En zet deze op laag vuur.
Roer met een garde of houten lepel (niet kloppen of hard roeren!) over de bodem tot het mengsel romig is en je een luchtbel (van het koken) hebt zien komen.
Giet de advocaat in de kom die je had klaar gezet.
Knijp de gelatine uit en roer die door de advocaat. Zet de advocaat in de koelkast en roer er af en toe door heen tijdens het afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een buurman van vroeger zei: " een week lang alleen maar brandewijn drinken en eierdooiers eten.. Dan komt het vanzelf"
Hij heeft niet lang geleefd. ( Deze reactie ook niet, vrees ik...)