Hoeveel kopjes koffie mag je maximaal per dag drinken?

Bij welke hoeveelheid wordt het ongezond zeg maar,

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
2.9K
SingingCoyote13
4 jaar geleden
is dit zo rigoreus met die caffeine ? ik dronk vroeger wel vaker 2 hele kannen leeg voor de middag. ik drink nu nooit meer koffie maar dit wist ik niet.
Pieterke
4 jaar geleden
@SInginCoyote13. Volgens het Voedingscentrum is het inderdaad zo erg. Maar ik heb vroeger ook veel meer koffie en cafeïne houdende dranken gedronken. Ik wist het toen ook niet dat het zo erg was.
Ritsuka
4 jaar geleden
Aanvulling: als je zwanger bent mag je max 1 bakje koffie per dag.

Antwoorden (3)

Je mag ongeveer 400 milligram cafeïne per dag, zo'n 4 kopjes koffie.https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.aspx.
Daarnaast moet je dan geen andere cafeïne houdende dranken drinken.
4 jaar geleden
Tussen de 6 en 10 koppen koffie op een dag moet kunnen. De Hoge Gezondheidsraad van België adviseert niet meer dan 300 à 400 mg cafeïne per dag te nemen opnemen, wat neerkomt op 6 (gemiddelde) kopjes koffie, maar: “Zelfs wie dat overschrijdt, zal niet snel in de problemen komen. Cafeïne is een molecule die snel afbreekt, net als alcohol. Daarom is het beter om je cafeïnegebruik te verspreiden over de dag.”

Oppassen
Klok je dus in één keer 10 koppen naar binnen, dan heb je wél een probleem: “Dat zou je bloeddruk de hoogte injagen, waardoor je zelfs zou kunnen overlijden.” Jaiks!
fremar
4 jaar geleden
Soms scheelt het of je vrouw of man bent en vooral je lichaamsgewicht.
In koffie zitten slechte en goede stoffen, je kan dus niet zo maar zeggen dat koffie slecht is maar ook niet goed.
Er is al veel over geschreven met vaak tegenstrijdige antwoorden.
Zelf vind ik dat max 3 koffie per dag volkomen veilig is, nog beter twee..
De behoefte aan dagelijks koffie, ontstaat voor een deel in onze hersenen.
We noemen dat trek in koffie krijgen, maar eigenlijk is het toegeven aan een verslaving.
Maar we kunnen onze hersenen in de maling nemen, door een kleine hoeveelheid koffie te drinken, of zelfs op een koffie boon bijten
Direct er na geef onze brein het signaaltje dat er is voldaan aan de koffie behoefte.
Voor mensen die te veel koffie drinken, is dit een manier om sterk te minderen zonder vervelende bijverschijnselen.