Caffeïne, het maakt me fitter, actiever en vrolijker, wat maakt het dan zo slecht?

Bij grote consumpties Caffeïne (snel 4 of meer koppen koffie achter elkaar of een dergelijke hoeveelheid blikken energie drrink) Lijkt alleen maar bevorderend voor mij te zijn. Ik kan me beter concentreren, ik voel me vrolijker, actiever en alles. Wat zou me dan tegen moeten houden altijjd hieier veel van te drrinken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Antwoorden (3)

Als je heel weinig cafeïne neemt zal je er waarschijnlijk ook nooit verslaaft aan raken. Als je twee koppen koffie per dag drinkt kan je al verslaaft raken. Dit merk je alleen pas als je plotseling stopt met cafeïne. Dan heb je ontwenningsverschijnselen. Je kunt beter niet in een keer stoppen, je kunt namelijk veel beter rustig afbouwen zodat je lichaam hier aan kan wennen.

De risico`s
Als je hartklachten hebt kun je beter niet te veel cafeïne drinken of gebruiken omdat dit voor hartritmestoornissen kan zorgen. Van te veel cafeïne kan je zenuwachtig of angstig worden. Ook zijn onrust en slaapstoornissen hier een risico van. De hartslag word verhoogd en je kunt hartkloppingen krijgen.
fremar
12 jaar geleden
Bij cafeïne treedt gewenning op: je moet steeds meer nemen om hetzelfde effect te krijgen. Je raakt er langzamerhand aan verslaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cafeïne kan beschouwd kunnen worden als een stemmingsveranderend middel, omdat er een opwekkende werking op de geest van uitgaat; kan ook verslavend zijn.
In een gezaghebbend naslagwerk voor apothekers staat: „Een langdurige, hoge inname van cafeïne kan leiden tot tolerantie, gewenning en psychische afhankelijkheid. Bij abrupte stopzetting van het stimulerende middel kunnen zich lichamelijke ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, irritatie, nervositeit, angst en duizeligheid voordoen.” Overwogen wordt om het cafeïne-abstinentiesyndroom op te nemen in het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders en het dan te rangschikken onder drugsontwenningssyndromen.

Toch is er de laatste jaren enige controverse ontstaan over een verband tussen een aantal ziekten en het gebruik van cafeïne.
Sommige onderzoekers berichten zelfs dat koffie gezond is.
In 2006 meldde het blad Time: „De eerste onderzoeken deden vermoeden [dat cafeïne] zou kunnen leiden tot blaaskanker, hoge bloeddruk en andere kwalen.
Door recenter onderzoek zijn de meeste van die beweringen niet alleen ontzenuwd maar zijn ook enkele significante voordelen ontdekt.
Cafeïne blijkt enig beschermend effect te hebben tegen leverschade, de ziekte van Parkinson, diabetes, alzheimer, galstenen, depressiviteit en misschien zelfs enkele vormen van kanker.” Een opinieblad berichtte over het gebruik van cafeïne: „De sleutel — en dat is geen verrassing — is matigheid.”

Ja ,sorry hoor maar met wetenschap kan je soms 2 kanten op ,maar recent onderzoek zou blijkbaar positief zijn over koffie.

http://www.zita.be/lifestyle/recepten/985430_koffie-wondermiddel-voor-langer-leven.html