Als er kleine bijna onzichtbare belletjes koolzuur aan de meter gaan hangen wordt de meter daardoor opgetild en krijg je een foute aflezing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1.je meter is niet goed.
2.je hebt met tussenpozen meer suiker toegevoegd
dan anders,en misschien een port-gist gebruikt die hogere alcoholgehalten aankan.
proost en geniet ervan.(met mate)
13 jaar geleden
dan heeft het behoorlijk staan gisten:)

maar ben je er zeker van dat je het drinkbaare ethanol hebt? en niet het dodelijke broertje methanol?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Methanol in wijn ken ik niet. Het sap komt uit de stoomextractor en is dus bijna 100 graden geweest en dus bacterievrij. Methanol ken ik wel van alcohol maken maar daar is hier geen sprake van. Ook niet toegevoegd. Kun je methanol in wijn krijgen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Methanol krijg je niet door vergisten van fruit. Er kan wel een klein beetje van ontstaan als hout vergist, maar dat is minimaal.
Normale gistcellen sterven bij zo'n 14% alcohol, dus er is een fout in het meten gemaakt of er moet een heel bijzondere stam gisten zijn die dit gehalte aankunnen. Ik heb er nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over methanol zijn we het eens. Gist is er tegenwoordig dat oploopt tot 18 a 20 %. Deze gist heb ik echter niet gebruikt. De 5 literfles heeft na bijna uitgisting in een schuur gestaan waar het in de zomer wel 30 graden is geworden en in de winter wel 10graden onder nul. Alle wijn uit de schuur is heel goed alleen meestal rond de 12 of 13%. Er word altijd geschreven dat wijn op 13 graden bewaard moet worden maar mijn ervaring is toch anders. Mijn wijnmakende zwager is ook overgestapt op bewaren in een schuur. Ik weet, het is tegen alle regels in maar het gaat goed.
Gevalletje verkeerd meten... Probeer het met een andere meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een gekochte wijn van 12% gemeten met dezelfde meter en kwam ook op 12%. Meter is dus goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dan, lekker toch? Pas op met de borrel! :P