Heeft Nederland ook een (eigen soort) sterke drank?

In schotland is dat whisky. Yugoslavia, slivovic. En wodka komt volgens mij uit Rusland. Maar heeft Nederland ook een "soort" sterke drank?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
13.8K

Het beste antwoord

Traditionele Nederlandse dranken.

Alcoholische dranken

Advocaat
Beerenburg
Bitters (kruidenbitter)
Brandewijn
Jenever
Koetsiertje (Vieux)
Oranjebitter

Streekdranken

Aever & Ooi (Haver en Hooi, Zeeland: likeur met sterke anijssmaak
Allemansgading (Drenthe: brandewijn, kardemonpitten, citroen en saffraan)
Be(e)renburg (oorspronkelijk Amsterdam)
Boerenjongens (Gronings: rozijnen in brandewijn)
Boerenmeisjes (Gronings: abrikozen in brandewijn)
Cassia (Gelderland: brandewijn, bessen en frambozen)
Curaçao (likeur) (Curaçao: likeur)
Els La Vera (Limburgs: likeur)
Fladderak (Gronings)
Huizer Botterbitter
Jenever, dubbel gebeide (meestal Gronings)
Jutter (Texel)
Kattuks Bakkie (Katwijk aan Zee)
Kattuks Kust Kapertje (Katwijk aan Zee)
Kruukje Melm (Soest)
Nobeltje (Ameland)
Noordwijks Zeewater (soort kruidenbitter)
Oudenbossche pop
Paerehats Paerespul (Zeeland, 's-Heerenhoek: soort kruidenbitter)
Schelvispekel (Vlaardingen)
Schrobbelèr (Noord-Brabant)
Schiedam jenever
Steernties (Drenthe)
Twiske bitter (Noord-Holland, bittertje uit Oostzaan)

Toegevoegd na 2 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_dranken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje laat, maar toch bedankt :)

Andere antwoorden (14)

Jazeker, wat dacht je van jenever en oranjebitter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en hoe heet jenever dan in het Frans?
Berenburger!
Amadea
11 jaar geleden
juttertje - Texel een kruidenbitter
schelvispekel - Vlaardingen een kruidenbitter
schrobbeler - Tilburg een likeur
schylger Jutters Bitter - een kruidenbitter

Toegevoegd na 40 seconden:
als aanvulling op voorgenoemde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
En de Claerkampster Cloosterbitter niet te vergeten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit geweten dat er zo veel verschillende NL dranken waren. Denk je dat ze je in Groningen zullen begrijpen als je in de kroeg een schrobbeler besteld? Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat een goede barman alles verkoopt..... :)
Jenever staat idd wel symbool voor de nr 1 sterke drank uit Nederland.
1 die ik in het rijtje antwoorden nog niet tegen gekomen ben is Vieux......= de Nederlandse imitatie cognac
11 jaar geleden
Op Wikipedia staat het volgende hierover
(waarvan diversen soorten al zijn genoemd):
Advocaat
Beerenburg
Bitters (kruidenbitter)
Brandewijn
Jenever
Koetsiertje (Vieux)
Oranjebitter

Daarnaast heb je nog diverse streekdranken zoals
Allemansgading (Drenthe:
Be(e)renburg (oorspronkelijk Amsterdam)
Boerenjongens (Gronings: rozijnen in brandewijn)
Cassia (Gelderland: brandewijn, bessen en frambozen)
Curaçao (likeur) (Curaçao: likeur)
Jutter (Texel)
Kattuks Bakkie (Katwijk aan Zee)
Kruukje Melm (Soest)
Nobeltje (Ameland)
Schelvispekel (Vlaardingen)
Schrobbelèr (Noord-Brabant)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles hierboven en ... korenwijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en.... Boerenmeisjes, abrikozen op brandewijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Advocaat wat hierboven genoemd wordt valt toch niet onder de sterke drank?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit zegt Wikipedia over het begrip "sterke drank":
Sterkedrank in Nederland is alcoholhoudende drank die bij kamertemperatuur voor 15 volumeprocent of meer uit alcohol bestaat, met uitzondering van wijn welke door volledige gisting aan zijn volumepercentage alcohol is gekomen. Voor de bereiding van wijn zijn namelijk gistcellen nodig die pas afsterven bij een alcoholpercentage tussen ongeveer 11% en maximaal van 16% (afhankelijk van de gistsoort).
Als toevoeging op het bovenstaande:

Jonge/Oude /Citroen/Bessen Jenever

Goldstrike & Bruidstranen

En natuurlijk niet te vergeten:

Advocaatje met slagroom

Toegevoegd na 1 minuut:
En de wortels van Bols liggen ook in Nederland, met een ruim assortiment aan verschillende likeuren (weet niet of je dit als Nederlands mag rekenen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
.alle soorten varianten van jenevers
.likeuren, zoals triple sec en curacao
.lokale destillaten, zoals oorlam van Terschelling
.vieux
11 jaar geleden
Ook nog Schipperbitter en Lammetjespap.
Vrees dat er nog vele zijn, maar Jenever is wel de no.1 van Nederland. Echter wordt deze steeds minder populair omdat dit voornamelijk door de ouderen gedronken wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook nog Venrays koffielikeur en natuurlijk silver strike
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Wormer is er ook nog het Zwettertje en in Zaandijk hebben ze Huppelolie (ja, echt waar hoor, en het is nog lekker ook). Zo zullen er honderden misschien wel duizenden lokale en regionale sterke drankjes zijn in Nederland, en sommige zijn nationale dranken geworden, zoals de Beerenburg. Ik weet of Beerenburg internationaal is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook nog Pleegzuster bloedwijn, hoewel het percentage alcohol op 12% zit valt dit als ik mij niet vergis net niet onder sterke drank.

Toegevoegd na 5 minuten:
En Coeberg dat is een soort rode bessenjenever.
Ooit zeer populair.
Coeberg ice it´s nicè;-)

Toegevoegd na 9 minuten:
Tja, en nu komen de Pisang Ambon en de Blue Curacao ook ineens bij me op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=aJKwY2Fa7Z8 http://www.youtube.com/watch?v=aJKwY2Fa7Z8 http://www.youtube.com/watch?v=aJKwY2Fa7Z8 http://www.youtube.com/watch?v=aJKwY2Fa7Z8 http://www.youtube.com/watch?v=aJKwY2Fa7Z8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hebben die you tube filmpjes met het onderwerp te maken ???
Maar goed hier nog een Gronings jeneverachtig drankje.
Fladerak, mijn oma kwam vorig jaar met de vraag of ze het nog verkochten en dat deden ze en toen heb ik het ook ff geproefd maar het smaakt best lekker.

Van wiki:

Fladderak is een typische Groningse sterkedrank.
De jeneverachtige drank wordt gemaakt met onder andere citroen, kaneel.
Van oorsprong komt het uit Onderdendam, maar tegenwoordig wordt het gemaakt door Hooghoudt in de stad Groningen onder de naam Hoogholtje Fladderak.

Het drankje wordt echter nog nauwelijks gedronken. De smaak is door het kaneel erg specifiek. Toen de fabrikant enige jaren geleden meedeelde dat men met de productie wilde stoppen, vond er een ware mini-hausse plaats. Veel met name oude Groningers wilden het nog eens proeven. Deze (iets) gegroeide vraag heeft de ondergang van het product tegengehouden. Ook het feit dat men het als regionaal product op de markt brengt heeft meegeholpen.