Waarom wordt de een agressief en de ander vrolijk als je alcohol gedronken hebt ?

Ik zelf drink nooit, maar ik woon wel aan de overkant van een kroeg en mij valt op dat de een heel agressief wordt en de ander heel vrolijk of soms zelfs verdrietig van alcohol.
Ben je als je agressief wordt van drank van nature ook agressief ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag! Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat komt, ben benieuwd naar de antwoorden.

Het beste antwoord

Alcohol heeft de neiging bestaande gemoedstoestanden te versterken. Dus als iemand agressief wordt, ligt de pprsprong niet bij de alcohol (die versterkt alleen maar) doch bij de persoon. Is die persoon dan van nature agressief?
Nee, dat hoeft ook weer niet. De betreffende persoon zal zich doorgaans hee; goed kunnen beheersen. Hij/zij heeft geleerd eventuele agressieve gevoelens te onderdrukken. En de alcohol zorgt er nu net voor, dat die beheersing wegvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is ook niet zo, dat de een altijd vrolijk, en de ander altijd chagrijnig of agressief wordt van alcohol. Dat ligt ook heel erg aan de stemming die iemand al heeft voordat deze persoon zich te buiten gat aan alcohol. Tevens kan het gebruik van drugs heel erg van invloed zijn op je stemming als je er alcohol op giet.
13 jaar geleden
Alcohol is een raar goedje, net als de meeste andere drugs. Eigenlijk is het vreemd dat die stofjes 'verdovende middelen' genoemd worden omdat ze vrijwel altijd als stimulans gebruikt worden, althans in eerste instantie. Alcohol werkt bijzonder stimulerend in het sociale verkeer, vooral omdat het ontremt. Dat is meteen ook de valkuil omdat tevens negatieve emoties als agressie worden gestimuleerd. Drink dus met mate(n).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zit eigenlijk in de persoon en doordat ze drinken komt dat eruit want dan valt angst weg door de drank nuchter zouden ze dat niet doen